Kiitosimeonin perustaja Juha Lehtinen pitää Lahtea logistisesti huippupaikkana

29.01.2019

Syksyllä 2018 Lahden Kujalaan toimipisteen avannut kuljetusliike Kiitosimeon pitää Lahtea optimaalisena rekkaliikenteen keskuksena.

"Lahdessa on kuljetusliiketoiminnan kannalta paljon hyviä puolia. Kaupunki on puolessa välissä Jyväskylä-Helsinki-linjaa ja mainio pysähdyspaikka Porista Kotkaan ja Lappeenrantaan liikkuville kuljetuksille. Lahden läpi käykin jatkuva ja vilkas rekkaliikenne," liikenneneuvos,  Kiitosimeon Oy:n perustaja ja yrittäjä Juha Lehtinen kertoo.

Vuonna 1983 perustettu Kiitosimeon on kasvanut voimakkaasti ostojen kautta. Vuosikymmenten saatossa se on ostanut yli 30 kuljetusliikettä eri puolilta maata ja sulauttanut niiden liiketoiminnan ja asiakassuhteet osaksi toimintaansa.

Kiitosimeon teki viime vuonna noin 65 miljoonan euron liikevaihdon ja sillä on yhteensä noin 500 työntekijää. Lahden Kujalan toimipiste on yrityksen tuorein investointi.

Juha Lehtinen uskoo, että uusi kehätie houkuttelee Lahteen lisää valmistavaa teollisuutta, mikä tarkoittaa lisää työpaikkoja ja hyvinvointia koko seudulle.

"Kujalaan juuri rakentamamme terminaali pitää sisällään myös kahvilaravintolan ja rekkapesulan. Ajojärjestelijöidemme lisäksi siellä työskentelee myös tytäryhtiömme Hämeen Laatusäiliöiden kolmihenkinen porukka. Yhteensä uusi toimipiste työllistää noin 20 henkeä", Lehtinen laskee.

Juha uskoo, että uusi kehätie houkuttelee Lahteen lisää valmistavaa teollisuutta, mikä tarkoittaa lisää työpaikkoja ja hyvinvointia koko seudulle. Pääkaupunkiseudulta on hyvin nähtävissä, miten houkuttelevaksi kehän varrelle sijoittuminen koetaan.

Hän uskoo, että uusi kehätie houkuttelee Lahteen lisää valmistavaa teollisuutta, mikä tarkoittaa lisää työpaikkoja ja hyvinvointia koko seudulle. Pääkaupunkiseudulta on hyvin nähtävissä, miten houkuttelevaksi kehän varrelle sijoittuminen koetaan.

"Kummastakin rekkaterminaalistamme on nyt nopea siirtymä moottoritielle. Lahden uusi kehätie tuo valmistuessaan kuljetuksiin ajallista säästöä, mikä vaikuttaa pitkässä juoksussa mm. polttoainekustannuksiin ja autojen huoltoväleihin", Lehtinen listaa.

 

Kiitosimeon operoi Itämeren rantavaltioissa

Nestemäisten tuotteiden kuljettamiseen keskittyneen Kiitosimeonin kotimarkkina-alueeseen kuuluvat Suomi, Ruotsi ja Baltia, mutta yritys operoi kaikissa Itämeren rantavaltioissa. Yrityksen noin 240 säiliörekkaa kuljettaa eri puolille Suomea, Ruotsia ja Eurooppaa pääasiassa teollisuuden valmistusprosessien sivutuotteena syntyviä emäksisiä aineita ja happoja. Tämän lisäksi repertuaariin kuuluvat erilaiset kaasut ja polttoaineet.

Juha Lehtisen mukaan on hyvä, että vartin välein keskustan kupeesta liikennöivät ADR-kuljetukset siirtyvät kehätien myötä kauemmas keskustasta. Kehätie sujuvoittaa kuljetuksia ja tekee niistä entistä turvallisempia, hän arvioi.

"Kehätie sujuvoittaa kuljetuksia ja tekee niistä entistä turvallisempia", Juha Lehtinen arvioi.

"Lahdessa on kuljetusliiketoiminnan kannalta paljon hyviä puolia. Kaupunki on puolessa välissä Jyväskylä Helsinki-linjaa ja mainio pysähdyspaikka Porista Kotkaan ja Lappeenrantaan liikkuville kuljetuksille", Juha Lehtinen kertoo.

 

Työpaikkoja ja verotuloja kotikaupunkiin

Syntyperäisenä lahtelaisena Lehtinen on tyytyväinen saadessaan tuoda työpaikkoja ja verotuloja kotikaupunkiinsa.

"Sain 6vuotiaana pikkupoikana Lahden kaupungilta ensimmäisen palkkakuitin. Se tuli kotimme lähellä olleen rakennustyömaan kuopan kaivamisesta. Olin siellä lapioni kanssa joka aamu innokkaana paikalla, kun työmiehet tulivat hommiin. Yhtenä perjantaina työmiesten pomo sanoi, että Juhallekin kuuluu palkka tehdystä työstä. Niin minä tienasin elämäni ensimmäiset kuusi markkaa. Tavallaan koen, että Kujalan toimipisteen myötä pääsen nyt antamaan takaisinpäin", alkuvuodesta liikenneneuvoksen arvonimen saanut Lehtinen hymyilee.

Havainnekuva Okeroisten eritasoliittymästä E3 pohjoisesta nähtynä, kuva Ramboll/Väylä.
Havainnekuva Okeroisten eritasoliittymästä E3 pohjoisesta nähtynä, lähde: https://vayla.fi/vt12letke

 

 

Tutustu muihin kiinnostaviin yritystarinoihin täällä!


Teksti: Taru Schroderus | Kuva: Jani Mahkonen / Imager

 

 

Show Buttons
Hide Buttons