Laivanvarustamo Meyer Turku vieraili Lahdessa - noin 80 Lahden seudun yritystä tutustumassa meriteollisuuden mahdollisuuksiin

13.11.2018

LADECin järjestämä BUUSTIa Meriteollisuudesta-yhteistyöpäivä kokosi Sibeliustalon Puusepän Verstaaseen Lahden seudulta yhteensä 80 yritysosallistujaa, joilla vahva kiinnostus toimia mukana erilaisissa meriteollisuuden hankkeissa. Paikalle saapuneiden Turun telakan toimijoiden viesti oli selkeä: alihankkijaverkostoon tarvitaan lisää tekijöitä.

Meyer Turku Oy:n varustelujohtaja Ville Laaksonen kertoi Turun telakan työkirjan olevan täynnä vuoteen 2024 asti. Lähivuosina laivojen rakentamisen vauhti kiihtyy entisestään. Aiemman laiva per vuosi tahdin sijasta maailman suurimpia loistoristeilijöitä valmistuu jatkossa kahdeksan kuukauden välien.

  • Se tarkoittaa sitä, että myös osaavia tekijöitä ja yhteistyökumppaneita tarvitaan lisää. Vain 20 prosenttia laivan suunnittelusta ja rakentamisesta on Meyer Turun käsialaa, loput 80 prosenttia ostetaan ulkopuolelta, Laaksonen totesi.

 

Sisustussuunnittelijoista pula

Merkittävän siivun laivan rakentamisesta tuottavat suuret kokonaistoimittajat, kuten Meyer Turun teknologia-, insinööri- ja sisustussuunnitteluun erikoistutunut tytäryhtiö ENGnD sekä korkealaatuisten sisustusratkaisujen kokonaistoimittajat Merima ja NIT Naval Interior Team.

- Esimerkiksi sisustussuunnittelijoista on jatkuva pula. Jos sellaisia on täällä, niin kertokaa heti. Myös LVI- ja varustelusuunnittelijoita tarvitaan lisää, ENGnD:n toimitusjohtaja Erkki Peni sanoi.

Peni sekä Merima Oy:n hankintajohtaja Harri Suutari vakuuttivat, ettei töiden perässä tarvitse muuttaa Turkuun tai Raumalle.

- Meillä on perehdytysohjelma, jonka jälkeen suunnittelua voi tehdä periaatteessa mistä päin maailmaa tahansa. Kumppaniverkostossamme on tälläkin hetkellä yrityksiä mm. Kroatiasta ja Pietarista, Suutari totesi.

 

Toimitusten keskittäminen korostuu

Kaikki Turun telakan kokonaistoimittajat korostivat puheenvuoroissaan yhden luukun periaatetta.

- Etsimme ensisijaisesti kumppaneita, jotka pystyvät suunnittelemaan, koordinoimaan ja kehittämään moduulirakentamista sekä asentamaan kohteessa esimerkiksi baaritiskin ja sitä ympäröivät kalusteet sovitussa aikataulussa. Laivan rakentamisessa aikataulut ovat niin tiukkoja, että urakat kilpailutetaan, suunnitellaan ja toimitetaan suurempina osakokonaisuuksina, Suutari selvensi.

Lahtelaisen kiinteistöjen jäteveden hukkaenergian hyödyntämiseen erikoistuneen Ecopalin toimitusjohtaja Jouni Helppolainen kuunteli mielenkiinnolla päivän puheenvuoroja ja suuntasi toiveikkaana 15 minuutin tapaamiseen Meyer Turun telakan varustelujohtajan kanssa.

- Meidän kohdallamme yhteen laivaprojektiin mukaan pääseminen vastaisi sataa kerrostalokohdetta. Meyerin Ville Laaksonen kertoi, että laivoissa tiskivesien energiasta otetaan osa talteen, mutta wc- ja suihkuvesistä tai uima-altaista sitä ei hänen tietääkseen tehdä. Hän kiinnostui tuotteestamme ja lupasi esitellä sen yhtiön energiatyöryhmälle. Päivän anti oli siis juuri sellainen kuin pitikin, Helppolainen myhäili.

 

Tarjouspyynnöistä liikkeelle

Myös LADECin liiketoimintakehittäjä Ville Uimonen oli tyytyväinen tapahtuman antiin.

- Päivä oli todella hyvä ja onnistunut. Puhujien viesti eli se, että tekijöitä ja kumppaneita tarvitaan lisää, konkretisoitui virallisen osuuden päätteeksi sovituissa 34:ssa yritystapaamisessa, Uimonen toteaa.

- Meriman Harri Suutari kertoi, että tapahtuman jälkeen yritys on jo lähettänyt tarjouspyynnön kolmelle paikalla olleelle ja omaa osaamistaan esitelleelle yritykselle. Myös NIT Navalin Interior Teamin Matti Koskela sanoi, että ei osannut ennakkoon odottaa näin hyviä ja hedelmällisiä yritystapaamisia. Myös hän arveli yrityksen löytävän tarvitsemiaan uusia yhteistyökumppaneita ja alihankkijoita Lahden seudulta.

Uimonen uskoo tapahtuman poikivan konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia monelle klusteriyritykselle.

- Ville Laaksonen teki kynä sauhuten muistiinpanoja ja kertoi vievänsä tietoa häntä tapaamassa olleiden yritysten tuotteista ja palveluista eteenpäin sekä Turun telakalle että myös muihin Meyerin omistamiin tytäryhtiöihin. Se kertoo siitä, että työn hakijat ja tekijät ovat kohdanneet oikealla hetkellä ja oikeassa paikassa, Uimonen päättää.

Varustelujohtaja Ville Laaksosen mukaan Päijät-Hämeessä tehdään kiinnostavia tuotteita ja ratkaisuja, joita voitaisiin hyödyntää ristelijöiden varustelussa. Kuvassa vasemmalta Jari Suominen, toimitusjohtaja, Oy NIT Naval Interior Team Ltd; Harri Suutari, hankintajohtaja, Merima Oy; Ville Uimonen, liiketoimintakehittäjä, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy; Ville Laaksonen, varustelujohtaja, Meyer Turku Oy ja Erkki Peni, toimitusjohtaja, ENG’nD Oy.

 

  • Teksti: Taru Schroderus