Operaatio Lahti Business Region II - yritykset aktiivisina!

30.12.2015

”Hyvästä maineesta hyötyvät kaikki”

Syksyllä 2014 lanseerattu elokuvahenkinen Operaatio Lahti Business Region -kampanja sai jatkoa. Kevään 2015 aikana Lahden seudulle sijoittumisen ja Suomen yritysystävällisimmän toimintaympäristön puolesta kampanjoivat näkyvästi mm. Teerenpeli Yhtiöt ja Lahden Pelicans.

Lahden seudun yritysympäristön markkinointi on jatkoa syksyllä 2015 käynnistyneelle kampanjalle, jossa oli mukana 18 alueen yritystä ja julkisen sektorin organisaatiota. Viime vuoden kampanjakasvot, mm. Apulanta Oy:n Sipe Santapukki, Peikko Finlandin Esa Rusila, Messilän Helena Maattola ja Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta, haastoivat mukaan uusia yrityksiä. Haastettujen joukossa ovat Lahden Pelicansin ja Teerenpelin lisäksi mm. Andritz, Pedro, Riku Motor ja Hollolan kunta.

Kampanjassa on tähän mennessä ollut mukana jo lähes 40 alueella toimivan yrityksen ja julkisen organisaation edustajaa. Taustalla on ajatus siitä, että alueen hyvästä maineesta hyötyvät kaikki.

- Hyvä maine rakentuu parhaiten yhdessä tekemällä ja sen rakentamiseen tarvitaan meitä kaikkia: yrityksiä, julkisen sektorin edustajia ja paikallisia asukkaita, LADECin johtaja Tomi Tura toteaa.

Operaatio Lahti Business Region -kampanja perustuu Lahden seudun kilpailukyky- ja elinkeinostrategian tavoitteeseen tehdä alueesta Suomen yritysystävällisin toimintaympäristö, joka houkuttelee uusia yrityksiä ja osaajia. Runsaasti huomiota ja mielenkiintoa herättäneen kampanjan avulla halutaan koota yrityksiä pitkäjänteiseen työhön Team Lahti Region –hengessä seudun tunnettuuden ja vetovoiman puolesta.

Yrittäjäystävällinen kaupunki

Yksi viime syksyn kampanjayrityksistä oli muotoilutoimisto iam design, jonka toimitusjohtaja Isko Lappalainen sanoo Lahden seudulla olevan kaikki, mitä luovan ala yrittäjä tarvitsee.

- Lahti on sopivan kokoinen kaupunki ja seudulla on paljon valmistavaa teollisuutta. 30 kilometrin säteellä Lahdesta löytyvät kaikki tarvitsemamme alihankkijat. Visuaalisen alan ihmisenä olen iloinen ja ylpeä myös Operaatio Lahti Business Region -kampanjan ulkoasusta. Näin hyvännäköisessä ja erottuvassa kampanjassa on ilo olla mukana!

Myös Apulanta Oy:n toimitusjohtaja Sipe Santapukki rummuttaa voimakkaasti Lahden seudun puolesta.

- Jos Lahdesta pitäisi sanoa yksi asia, niin se olisi se, että kaupunki on huomattavasti mainettaan parempi. Myös keskeinen sijainti, edulliset toimitilat ja alle 50 minuutin junamatka Helsinkiin ovat plussaa. Täällä ollaan myös vesistöjen äärellä, hikisen työpäivän päätteeksi voi vaikka pulahtaa järveen!

Apulannan mukaan haastama Fasetti Oy on antiikki-, design- ja vintagehuonekaluja sekä talonpoikaisantiikkia myyvä yritys. Fasetin yrittäjä Samuli Ylönen sanoo Operaatio Lahti Business Regioniin mukaan lähtemisen olleen helppoa. 15-vuotiaan Fasetin toiminta on kasvanut ja kehittynyt Lahden seudulla yrityksen perustamisesta tähän päivään moninkertaisesti.

- Lahden seutu on yrittäjäystävällinen ja monin tavoin järkevä sijoittumispaikka. Lahden seudulla on ihanteellinen sijainti pääkaupunkiseutuun ja koko Etelä-Suomeen nähden. Myös toimitilavuokrat ja niiden ostohinnat ovat pääkaupunkia edullisempia, Samuli Ylönen perustelee.