#LahtiBusinessRegion

Lahden seutu on verk­kokaupan huip­pupaikka

Logis­tisesti loistava sijainti ja edullinen hintataso houkuttavat uusia toimijoita

Verkkokaupan kasvu kiihtyy. USA:n markkinoilta odotetaan 50 prosentin kasvua ja Suomen markki­noiltakin jopa 40 prosentin kasvua seuraavien viiden vuoden aikana. Kasvu näkyy myös loistavan logistisen sijainnin Lahden seudulla, jonne verkko­kaup­pay­rityksiä houkuttelee sijainnin lisäksi myös varasto- ja toimi­tilojen sekä tonttien edullisuus. Muun muassa Tavaratalo Kärkkäinen on raken­tamassa Lahteen 27 000 neliömetriä lisätilaa verkko­kauppansa varas­toin­ti­tar­peisiin.

Tavaratalo Kärkkäisen Lahden Renkomäessä sijaitsevan tavaratalon myynti- ja varas­toin­ti­tilojen laajennus voi tuoda Lahteen muutamassa vuodessa jopa 200–300 uutta työpaikkaa. Myös huonekalu- ja sisus­tus­tuot­teisiin erikoistuneen Veken keskus­varasto sijaitsee Lahdessa. 

Lahden Kujalassa toimivan Alfarocin sekä 10 minuutin ajomatkan päässä Orimattilan Pennalassa sijaitsevan Postin logis­tiik­ka­keskusten kautta kulkee mittava joukko muun muassa kotimaisten huonekalu- ja vaate­tusalan yritysten tuotteita.

Lahden seudulla toimivat myös kaikki Suomen merkittävimmät logis­tiik­kay­ritykset, kuten DB Schenker, Kaukokiito ja Speed. Vuoden vaihteessa valmistunut Lahden eteläinen kehätie on tehnyt kulje­tus­reiteistä entistä sujuvampia kaikkiin ilman­suuntiin ja sujuvoittanut myös kansainvälistä vientiä.

Verkkokauppa Preecolla vahvaa kasvua

Postin ja DB Schenkerin kanssa tekee yhteistyötä myös lahtelaisen verkkokaupan pioneereihin lukeutuva Preeco Trading, jonka vapaa-ajan tuotteiden verkko­kaup­pa­toiminnot ja varasto sijaitsevat Lahdessa.

Oulun yliopistossa kauppa­tieteitä opiskellut kärköläläinen Henrik Viitala perusti yrityksen viiden ystävänsä kanssa vuonna 2010.

Säkkituolien lisäksi yritys myi alkuun muun muassa puutar­ha­ka­lusteita, kasvi­huoneita ja hierontapöytiä. 
-    Tuote­ni­mikkeitä oli aluksi vain muutamia, nykyisin niitä on useita satoja. Preeco Tradingin liike­toiminta on kasvanut joka vuosi noin 30 prosentilla ja sen alla on nykyisin muitakin verkko­kauppoja, kuten kunto­sa­li­lait­teisiin ja -varus­teisiin erikoistunut Gorilla Sports sekä Freddyn vaatteita edustava Freddy Store. Omistamme osan myös muutamien muiden brändien liike­toi­minnasta, Viitala kuvailee vahvassa kasvussa olevan yrityksen toimintaa.

preeco-Henri-Viitala.jpgPreeco Tradingin yrittäjä Henrik Viitala listaa Lahden seudun eduiksi edullisen hintatason sekä logistisen sijainnin.

”Lahti on paras vaihtoehto”

Viitalan ja yhtiökumppaneiden verkkokaupat ja kaksi varastoa työllistävät tällä hetkellä 42 henkilöä ja niiden yhteen laskettu liikevaihto on noin 19 miljoonaa euroa. 

Yrityksen toimisto sijaitsee Lahden keskustassa, Aleksan­te­rin­kadulla, kolmessa kerroksessa. Varastokin on vain kymmenen minuutin ajomatkan päässä, vanhan Lasitehtaan kiinteistössä. Viitala pohtii parhaillaan uutta varas­toin­ti­ratkaisua pieneksi jäävän Lasitehtaan varaston tilalle. 
-    Lahti on meille juuri sopivan kokoinen, viihtyisä, hinta­ta­soltaan edullinen ja logis­tisesti paras vaihtoehto. Vuosaaren satamaan saapuvat kontit tulevat Lahteen tunnissa ja toimitukset ovat täältä nopeita kaikkialle Suomeen. Jos asiakas tilaa jonkin tuotteemme tänään, hän saa sen yleensä jo huomenna. Myös vienti Ruotsiin ja Venäjälle sujuu Lahdesta käsin jouhevasti, Viitala kertoo.

Viitala listaa Lahden seudun eduksi myös edulliset asumis­kus­tannukset sekä osaavan työvoiman, jonka koulut­ta­misessa LAB-ammat­ti­kor­keakoulu ja Koulu­tuskeskus Salpaus tekevät hyvää työtä. –
-    Olemme tehneet yhteistyötä ammat­ti­kor­keakoulun kanssa. Järjestimme muun muassa verkkokauppa-kurssin IT-opiske­lijoille, jonka myötä palkkasimme osan opiske­lijoista meille töihin, Viitala jatkaa.

Gymstickin toimi­tuksilla kahden tunnin etumatka

Omasta Gymstick-jumppakeppi-innovaatiosta Suomen suurimmaksi kuntoi­lu­merkiksi kasvanut lahtelainen Gymstick perusti verkkokaupan vuonna 2015. 
-    Perustimme verkkokaupan pienentämään liike­toiminnan riskiä, sillä viisi suurinta asiakastamme toivat tuolloin lähes 70 prosenttia liike­vaih­dostamme, Gymstickin verkko­kauppapäällikkö Mika Lappalainen kertoo. 

Kokei­lu­mielellä startannut verkkokauppa siirrettiin vuotta myöhemmin uudelle alustalle, jonka myötä verkko­kaup­pa­lii­ke­toiminta lähti reippaaseen kasvuun. 
-    Liike­toi­mintamme jakauma verkkokaupan, kotimaan myynnin ja viennin kesken on tällä hetkellä ihanteellinen. Verkkokauppa on tuonut liike­toi­mintaamme kaivatun lisäjalan, Lappalainen jatkaa.

 

"Kun toimitamme tuotteitamme pääkaupun­ki­seudulle, ne ovat asiakkaalla yhtä nopeasti kuin jos varastomme olisi Helsingissä."-Mika Lappalainen



Hän kertoo verkko-ostamisen siirtyneen muutaman viime vuoden aikana tieto­koneilta mobii­li­maailmaan. Kun verkko­kaupassa käydään pääosin puhelimella, tulee alustan olla varma­toiminen ja helppokäyttöinen. Myös ostokset halutaan kotiuttaa nopeasti.

Gymstickin tuotteiden varasto sijaitsee Lahden Nastolassa. Varas­toinnissa ja logis­tiikassa Gymstickin pääyhteistyökumppaneina toimivat Posti ja Schenker. Ruotsin vienti­lo­gis­tiikasta huolehtii PostNord. 
-    Varastomme sijaitsee hyvässä paikassa kulje­tus­yritysten termi­naaleihin nähden. Kun toimitamme tuotteitamme pääkaupun­ki­seudulle, ne ovat asiakkaalla yhtä nopeasti kuin jos varastomme olisi Helsingissä. Etelään suuntau­tuvissa toimi­tuksissa emme häviä mitään, mutta kaikissa Lahdesta pohjoiseen suuntau­tuvissa kulje­tuksissa voitamme aikaa, sillä saamme kerätä tuotteita varastolla lähes pari tuntia pidempään.
-    Olemme päässeet kulje­tus­yritysten kanssa hyvään yhteistyöhön ja kehittäneet prosessiamme niin, että asiakas saa tuotteensa nopeasti ja tehokkaasti, Lappalainen kiittelee.


Hän kertoo Gymstickin suunnit­televan verkkokaupan laajen­tamista, ensin Ruotsiin ja sitten muualle Eurooppaan. 
-    Pohjoismaiden johtava kuntoilubrändi - se on vahva tulevaisuuden tavoitteemme, Lappalainen arvioi. 

Mika-Lappalainen-Gymstick.jpg
Verkko­kauppapäällikkö Mika Lappalainen on tyytyväinen Gymstickin varaston sijaintiin, joka antaa etumatkaa tuotteiden keräämiseen varastolla ja mahdollistaa silti saman toimi­tusajan, kuin jos sijaintina olisi pääkaupun­kiseutu.

Puinen kauppa käy verkossa

Koivu­va­nerista koruja ja sisus­tus­tuotteita valmistava lahtelainen Puine oli alun perin kolmen LAB-ammat­ti­kor­kea­kou­luo­pis­kelijan harjoi­tusyritys. 
-    Ostimme domainin ja rakensimme verkkokaupan itse. Tuotteita oli alkuun 15, joita varten tilasimme vanerierän, jota meillä ei kuitenkaan ollut varaa maksaa. Tilauksia tuli onneksi jo ensimmäisen viikon aikana niin paljon, että saimme lunastettua vanerin ja valmistettua tuotteet, Jasmiina Kolehmainen muistelee.

Nuori yrittäjyys -kurssin yritykselle asetetun tulorajan täyttymisen jälkeen vuoden 2017 vaihteessa Puinen tuotteiden valmis­tuksesta vastaava Kolehmainen päätti perustaa oikean yrityksen. 
-    Vuokrasin yritykselle tilat, liisasin laser­leikkurin ja tein aktiivista somemark­ki­nointia. Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole kaduttanut, sillä liike­toiminta on ollut perus­ta­misesta lähtien kannattavaa ja tasaisessa kasvussa.

Nykyisin Puine työllistää Kolehmaisen lisäksi kolme työntekijää, jotka vastaavat kivijal­kakaupan asiakas­pal­velusta ja tuotteiden valmis­tuksesta yhdessä hänen kanssaan. ​​​​​​Puine_3_pieni.jpg

Puinen yrittäjän Jasmiina Kolehmaisen mukaan sosiaalinen media on yrityksen tärkein markki­noin­tikanava. Someka­navissa tuotteista annettu julkinen palaute johtaa nopeasti uusiin tilauksiin.

Tonttu­pajassa ympäri vuoden

Puine-tuotteita myydään oman verkkokaupan ja Lahden Sopen­korvessa sijaitsevan myymälän lisäksi 21 eri jälleenmyyjällä ympäri Suomea sekä muutama myös Suomen rajojen ulkopuolella. Valikoimassa on noin 150 erilaista ohutvii­lu­va­nerista valmistettua sisus­tus­tuotetta. Suosi­tuimpia ovat vaneriset kakku­ko­risteet, erilaiset kortit ja kyltit.
-    Tuote­va­rastomme on hyvin pieni, sillä pääasiassa valmistamme tuotteet tilauslähtöisesti. Sosiaalinen media on tärkein markki­noin­ti­ka­navamme. Puinella on Instagramissa ja Facebookissa yli 15 000 seuraajaa. Kun joku on löytänyt vaikkapa hammas­har­ja­te­lineemme ja kehuu sitä somessa, uusia tilauksia tulee nopeasti.

Puinen tuotteet valmistetaan Koskisen ohutvii­lu­va­nerista. Kolehmainen valmistaa tuotteet, paketoi ne ja vie paketit kotimatkalla postiin.
-    Tykkään kaikesta yrittämiseen kuuluvasta tekemisestä. Meillä on täällä jatkuvasti tonttupaja käynnissä, Kolehmainen naurahtaa.

 

Teksti: Taru Schroderus     Kuvat: Panu Rissanen, IsoKuva ja Puinen Oy kuva-arkisto

 

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Lahden seudun menestystarina

Karluxin muutto Paassiltaan Vt 12 uuden kehätien varteen: mittava tilaus ja uusi tuote

Lue lisää
Lahden seudun menestystarina

Sadex laajensi Lahteen - ”Haluamme olla talousalueen kasvussa mukana”

Lue lisää
Lahden seudun menestystarina

Lahtelaistunut SansOx tarjoaa ratkaisun globaaliin vesikriisiin

Lue lisää
close