Lahden seudulla ratkotaan verkkokaupan logistiikkahaasteita – myös viimeinen kilometri voi olla hiilineutraali
Verkkokauppaostoksen viimeinen etappi myyjältä kuluttajalle on tutkitusti epäekologisin, kallein ja haasteellisin osuus tavarankuljetusta. Lahden seudun GEM-verkosto haluaa kehittää toisenlaisen tulevaisuuden ja näyttää mallia jopa kansainvälisesti.
Lahden seudulla on verkkokaupan logistiikkahaasteisiin paneuduttu erityisesti menneen vuoden aikana, kun alueen keskeiset toimijat pureutuivat Viimeinen kilometri Lahti (ViKi Lahti) -hankkeen työpajoissa kehittämään ratkaisuja alueen hiilineutraaliustavoitteen tukemiseksi.
ViKi Lahti toteutettiin LAB-ammattikorkeakoulun ja Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n yhteistyönä, ja se tukee erinomaisesti alueen GEM-verkoston toimintaa ja tavoitteita. Asiantuntijana hankkeessa oli tunnettu verkkokaupan asiantuntija Arhi Kivilahti Ada Insightsilta.
– Lahti GEM eli Lahden seudun sähköisen liikenteen klusteri on yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä kaupunkien yhteistyöalusta. Kaiken tekemisen keskiössä meillä on liikenteen vihreän sähköistymisen teknologioiden ja ratkaisujen kehittäminen ja kaupallistaminen. ViKi Lahti -hankkeessa on tavoitteena ollut myös vauhdittaa yritysten pääsyä kiinni uusiin innovaatioihin, kertoo Pekka Komu LADECilta.
Noutolokerikot suomalainen erityispiirre
Työpajoja vetänyt Arhi Kivilahti kertoo, että verkkokaupan yleistyminen sinällään saattaa hyvinkin tukea päästövähennystavoitteita.
Jos vertaa esimerkiksi kuuden hypermarketin rakentamisen ja ylläpidon ympäristövaikutuksia verkkokaupan keskusvarastoon, josta voidaan toimittaa vastaava määrä tavaraa, erot ovat huomattavia verkkokaupan hyväksi.
– Verkkokaupan varastossa voi laittaa yhden ison tilan kylmäksi, mitä hypermarketissa ei voi tehdä. Siellä availlaan pakastealtaiden kansia, ja joudutaan valaisemaan ja lämmittämään tiloja ihan eri tavalla kuin varastossa, Kivilahti havainnollistaa.
Merkittävän ympäristökuorman verkkokauppaostamiseen aiheuttaakin logistiikka ja erityisesti siis viimeinen kilometri. Verkkokauppatilaus voi saapuu asiakkaalle joko varastosta tai myymälästä kotiin asti tai asiakkaan valitsemaan noutopisteeseen.
"Verkkokaupan yleistyminen sinällään saattaa hyvinkin tukea päästövähennystavoitteita." ~Arhi Kivilahti, Ada Insights
– Meillä Suomessa tilaus saapuu yhä useammin noutolaatikkoon, josta sen voi hakea ilman sosiaalisia kohtaamisia, ja tästä me suomalaiset tunnumme pitävän. Missään muualla maailmassa noutolaatikot eivät ole lyöneet läpi yhtä isosti, naurahtaa Arhi Kivilahti.
Tämä erityispiirre otettiin huomioon, kun hankkeessa lähdettiin kehittämään toimintamallia viimeisen kilometrin kotimaiseen ratkaisuun.
Viimeisestä kilometristä huolehtivat nykyisin myös robotit, mutta lahtelaisessa katukuvassa ne eivät ole juurikaan yleistyneet. Päijät-Hämeen kohdalla on myös hyvä muistaa, ettei viimeinen kilometri tarkoita ainoastaan kaupunkiseudun verkkokauppaostoksia. Esimerkiksi mökille verkon kautta ostettu palju on samojen teemojen äärellä.
– Verkko-ostaminen on lisääntynyt myös rakentamisen puolella, mikä näkyy erityisesti kesämökkiläisten kuluttamisessa. Tämä nousi selkeästi esiin hankkeemme työpajoissa, joissa oli koolla merkittäviä alan toimijoita. Itselleni oli jopa pieni yllätys, miten paljon Päijät-Hämeen alueen viimeisestä kilometristä on juuri tätä puolta, Kivilahti toteaa.
Mieluummin porkkanaa kuin keppiä
Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n asiantuntija Pekka Komu kertoo, että nimenomaan liikenteen ja logistiikan päästöt jarruttavat tällä hetkellä Lahden hiilineutraaliustavoitetta vuodelle 2025.
– Liikenteeseen ja logistiikkaan ei olla vielä pystytty tekemään riittäviä muutoksia. Tässäkin valossa juuri viimeisen kilometrin ratkaisut ovat todella merkittäviä. Jos saataisiin yhä useampi asia kulkemaan samalla kuljetuksella ja kiinnitettyä huomiota myös palautuslogistiikkaan, niin tavoite saattaisi olla vielä haarukassa, Komu arvioi.
– Iso pullonkaula viimeiseen kilometriin liittyen on se, että jokainen toimija kuljettaa tahollaan. Ja jokaisella on tietysti samat haasteet. Voimia yhdistämällä virratkin alkaisivat olla isompia. Tähän on ollut kova kiinnostus alueellamme ja se lupaa tietenkin hyvää, toteaa ViKi Lahti -hankkeen asiantuntija Niina Sallinen LAB-ammattikorkeakoulusta.
Ääripään ratkaisu olisi linjaus, jonka mukaan viimeistä kilometriä saisi kuljettaa vain sähköllä. Näin toimitaan jo joillakin Euroopan alueilla. Maailmalla on myös tehty ratkaisuja, joissa kaupunki ilmoittaa, että on vain yksi tapa tulla logistisesti alueelle. Kuljetukset saavat tulla vain tiettyyn paikkaan, josta jatkaa yksi keskitetty toimittaja.
– Lähtökohtaisesti uskomme, että porkkana toimii aina keppiä paremmin. Lataushubeja viimeisen kilometrin logistiikkaan tarvitaan varmasti alueellemme lisää ja yhteistyön voima on se, johon selvästi alueella uskotaan ja sitä halutaan kehittää, Komu toteaa.
Kehitysehdotuksia viimeisen kilometrin problematiikkaan
Verkkokaupparatkaisuja globaalisti ja valtakunnallisesti tutkineen Arhi Kivilahden mukaan tietyillä toimialoilla on jo paremmin yhteistyöavauksia kuin toisilla. Hän pitää nyt Lahdessa tehtyä työtä selkeänä pioneerityönä ja erittäin hyvänä esimerkkinä myös muille suomalaiskaupungeille.
– Suomalainen saattaa tarvita hieman uudenlaista ajattelua siitä, että kilpailijakin voi kuljettaa. Esimerkiksi Ruotsissa on jo enemmän yhteistyötä Call and delivery -hengessä. Valkoinen anonyymi rekka voi kuljettaa mitä vain ja ehkä voisikin riittää, että asiakaskohtaamisessa työntekijällä on oikean brändin lippis päässä.
Hankkeen työpajoissa viimeisen kilometrin haasteisiin ideoitiin runsaasti kehitysehdotuksia, joita lähdetään jatkotyöstämään Lahti GEM -verkoston kautta.
Yhdeksi keskeiseksi ratkaisuksi nähtiin City Hub -latauskentän rakentaminen Lahden keskustaan. Latauskenttä tukisi kevyempien sähköisten ajoneuvojen liikennettä, joihin lasketaan myös jäteautot, taksit, kevyet kuorma-autot ja sähköpyörät.
Myös liikuteltavat mikrolataushubit nousivat vaihtoehdoksi, joiden avulla helpotettaisiin tilapäisten lataustarpeiden kysyntää ja näin voitaisiin myös testata pysyvän latauspisteen tarpeellisuutta.
Hankkeessa selvitettiin myös kuljetuksia yhdistelevän konsolidointikeskuksen liikeideaa, joka vastaisi kotiin toimitusten kasvavaan trendiin. Konsolidointikeskuksen kautta koordinoidut kuljetukset mahdollistaisivat suuremmat volyymit, mikä tarkoittaisi vähemmän kuljetuksia ja päästöjä kaupunkialueella sekä monimuotoisemmat jakelutavat. Näiden myötä myös asiakaskokemus ja -palvelu kehittyisivät tilaajan hyödyksi.
- - -
Viimeinen kilometri, globaalisti last mile on yleisesti käytetty termi verkkokauppaan liittyville optimointi- ja ympäristöhaasteille. Viimeinen kilometri kuvaa nimensä mukaisesti viimeistä logistista etappia myyjältä kuluttajalle. Viimeinen kilometri Lahti (ViKi Lahti) -hankkeen toimenpiteet toteutetaan Päijät-Hämeen liiton myöntämällä REACT-EU:n EAKR 2014-2020 -rahoituksella.
Ajankohtaista Lahden seudun sähköisen liikenteen piirissä
• LUT-yliopisto ja latauslaitteita valmistava Kempower perustavat yhteisen tutkimuslaitoksen
• Nopeasti kasvava Kempower laajentaa Lahdessa, omaa henkilöstöä jo 700, työllistää myös välillisesti alihankkijoita
• Robottibussikokeilu käynnistyi Lahdessa
• UDT:n Urban track -kiskoilmaradasta aiesopimus
• LUT-yliopistossa liikenteen sähköistyksen professuuri ja tutkimusryhmä sekä maisteriohjelma
Verkostoidu: Lahti GEM LinkedIn | Tutustu sähköisen liikenteen klusteriin: Lahti GEM -sivusto