#LahtiBusinessRegion
fi en language

Lahden seudulta maailmalle - Ovi­val­mistaja JELD-WEN kasvaa ja kehittyy

Asikkalan Vääksyssä toimivan ovival­mistaja JELD-WEN Suomi Oy:n liike­toiminta on ollut viime vuodet tasaisessa kasvussa. Maail­man­laa­juisessa konsernissa se ei kuitenkaan riitä, sillä tuotannon tehokkuuden ja liike­toiminnan tuloksen on yllettävä asetettuihin tavoit­teisiin. Toimi­tus­johtaja Mauri Ruhasta kilpailu ei kuitenkaan pelota. Hän sanoo, että se haastaa kehittämään liike­toimintaa entistäkin tehok­kaammaksi.

JELD-WEN Suomi Oy:n Asikkalassa sijait­sevalla pääkonttorilla ja tehtaalla on pitkät perinteet, sillä ovituotanto alkoi samalla tontilla jo vuonna 1946. Samana vuonna perus­tettiin lasikui­tutehdas Kuopioon, jossa ovituotanto käynnistyi 1970-luvulla. Yhtiön kolmas tuotan­tolaitos sijaitsee Alavudella.

Vuodesta 2014 asti yhtiön toimi­tus­johtajana työskennellyt Mauri Ruhanen kertoo JELD-WENin kasvavan markkinoita voimak­kaammin. Menestystä on tukenut muun muassa lisääntynyt vientimyynti ja henkilöstöjohtamisen kehittämiseen panos­taminen.

Tuotteiden ekologisyys, jäljitettävyys ja hiilijalanjäljen pienuus vaikuttavat yhä enemmän kuluttajien ostopäätöksiin.

- Vastuullisuus on meille tärkeää, joten kehitämme sekä toimintaamme että tuotteitamme jatkuvasti. Esimerkiksi uudessa ECO-ulko-ovimal­lis­tossamme on käytetty öljypohjaisen eristeen sijaan puukui­tu­ra­kennetta. Suurin osa sisäovienkin materi­aaleista on puupohjaisia, ja kestävän metsätalouden varmis­ta­miseksi kaikki puuma­te­riaalit ovat jäljitettävissä läpi koko prosessin.

Sujuvat yhteydet kaikkialle Suomeen

Sujuvien liiken­neyh­teyksien ansiosta tuotteet liikkuvat sujuvasti JELD-WENin Vääksyn logis­tiik­ka­ter­mi­naalista asiakkaille eri puolille Suomea ja Helsingin sataman kautta muihin maihin.

JELD-WENin Vääksyn logis­tiik­ka­ter­mi­naalista Vuosaaren satamaan ajaa noin puoles­satoista tunnissa. VT12 Lahden eteläisen kehätien valmis­tumisen myötä liiken­neyhteydet ovat nopeutuneet entisestään. Se on tärkeää myös kulje­tuksista vastaavalle yhteistyökumppanille, joka mittaa tarkasti hiilijalanjälkeään.

JELD-WENin Vääksyn logis­tiik­ka­ter­mi­naalista Vuosaaren satamaan ajaa noin puoles­satoista tunnissa.

- Pyrimme kehittämään myös tuotteidemme logis­tiikkaa yhteistyössä siten, että kulje­tuksista aiheutuu mahdol­lisimman vähän päästöjä ja ympäristöhaittaa, Ruhanen jatkaa.

JELD-WENin tärkeimpiä asiakkaita ovat raken­nus­liikkeet ja rautakaupat, jotka huolehtivat kulut­ta­ja­myynnistä. Vaikka JELD-WENillä ei ole suoraa kulut­ta­jamyyntiä, tehdään kulut­tajille suunnattua brändityötä jatkuvasti.

- Digita­lisaatio on mullistanut ihmisten ostokäyttäytymisen. He etsivät inspi­raatiota sosiaa­lisessa mediassa ja tietoa netti­sivuilta, joihin mekin satsaamme. Brändin on oltava näkyvillä ja ihmisten mielissä siinä kohtaa, kun raken­taminen tai vaikka kodin sisäovien päivitys on ajankohtaista, Ruhanen kertoo.

JELD-WENin brändiin liittyy myös työnanta­ja­mie­likuvan raken­taminen. Osaavaa työvoimaa on Ruhasen mukaan ollut saatavilla riittävästi. Rekrytoivia koulutuksia on järjestetty tarpeen mukaan yhdessä TE-keskuksen kanssa.

- Ovituotanto on käsityövaltaista puusepäntyötä ja tuotan­nossamme elää vahva kisälliperinne. Yksittäisiin työtehtäviin ei ole olemassa tiettyä opintopolkua tai koulu­tusalaa, vaikka puusepänteol­lisuuden ymmärryksestä toki apua onkin. Ovien valmistuksen työtehtävät opitaan ja opetetaan kädestä pitäen, Ruhanen jatkaa.

Paikallista yhteistyötä

Tuotannon tehokkuus ja tuottavuus ovat Mauri Ruhasen mukaan kaiken A ja O, sillä kilpailu on kovaa. Ruhanen katsoo kuitenkin luottavaisin mielin tulevai­suuteen ja sanoo laittavansa hyvän kiertämään aina kun se on mahdollista. Esimerkkinä toimii yhteistyö paikallisten raaka-ainetoi­mittajien ja alihank­kijoiden kanssa.

- Aina kun globaaliin toimin­ta­malliimme sopii, hyödynnämme Lahden seudulla toimivia yhteistyökumppaneita. Suosimme kotimaisia ja mieluiten paikallisia toimittajia sekä alihank­kijoita. Jos kumppanimme toimii globaalisti, tällä voi tarjoutua mahdollisuus solmia konser­nitason yhteistyösopimus, jolloin tuotteille on hyvässä lykyssä kysyntää ympäri maailmaa, Ruhanen iloitsee.

Tj Mauri Ruhanen hymyilee osoittaen JELD-WENin sinistä ovea.Ovival­mistaja JELD-WEN Suomi Oy:n pääkonttori sijaitsee Vääksyssä, noin puolentoista tunnin päässä Helsingistä. Toimi­tus­johtaja Mauri Ruhanen korostaa, että vastuullisuus on JELD-WENille tärkeää sekä logis­tiikassa että tuotannossa ja tuotteissa.

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Marko Mölsä
Lahden seudun menestystarina

Saksalainen Layher vertaili sijoittumispaikkoja – Lahden seutu selkeä ykkönen!

Lue lisää
Karluxin toimi­tus­johtaja Juha-Pekka Karjalainen kasaamassa lamppua.
Lahden seudun menestystarina

Karluxin muutto Paassiltaan Vt 12 uuden kehätien varteen: mittava tilaus ja uusi tuote

Lue lisää
Rastecin toimitusjohtaja Harri Hakanen seisoo trukin vieressä.
Lahden seudun menestystarina

Rastec Sisälogistiikan historian suurin investointi: 5 miljoonaa euroa uusiin tiloihin

Lue lisää
close