#LahtiBusinessRegion
fi en language

Lahden seudulta maailmalle - Ovi­val­mistaja JELD-WEN kasvaa ja kehittyy

Asikkalan Vääksyssä toimivan ovival­mistaja JELD-WEN Suomi Oy:n liike­toiminta on ollut viime vuodet tasaisessa kasvussa. Maail­man­laa­juisessa konsernissa se ei kuitenkaan riitä, sillä tuotannon tehokkuuden ja liike­toiminnan tuloksen on yllettävä asetettuihin tavoit­teisiin. Toimi­tus­johtaja Mauri Ruhasta kilpailu ei kuitenkaan pelota. Hän sanoo, että se haastaa kehittämään liike­toimintaa entistäkin tehok­kaammaksi.

JELD-WEN Suomi Oy:n Asikkalassa sijait­sevalla pääkonttorilla ja tehtaalla on pitkät perinteet, sillä ovituotanto alkoi samalla tontilla jo vuonna 1946. Samana vuonna perus­tettiin lasikui­tutehdas Kuopioon, jossa ovituotanto käynnistyi 1970-luvulla. Yhtiön kolmas tuotan­tolaitos sijaitsee Alavudella.

Vuodesta 2014 asti yhtiön toimi­tus­johtajana työskennellyt Mauri Ruhanen kertoo JELD-WENin kasvavan markkinoita voimak­kaammin. Menestystä on tukenut muun muassa lisääntynyt vientimyynti ja henkilöstöjohtamisen kehittämiseen panos­taminen.

Tuotteiden ekologisyys, jäljitettävyys ja hiilijalanjäljen pienuus vaikuttavat yhä enemmän kuluttajien ostopäätöksiin.

- Vastuullisuus on meille tärkeää, joten kehitämme sekä toimintaamme että tuotteitamme jatkuvasti. Esimerkiksi uudessa ECO-ulko-ovimal­lis­tossamme on käytetty öljypohjaisen eristeen sijaan puukui­tu­ra­kennetta. Suurin osa sisäovienkin materi­aaleista on puupohjaisia, ja kestävän metsätalouden varmis­ta­miseksi kaikki puuma­te­riaalit ovat jäljitettävissä läpi koko prosessin.

Sujuvat yhteydet kaikkialle Suomeen

Sujuvien liiken­neyh­teyksien ansiosta tuotteet liikkuvat sujuvasti JELD-WENin Vääksyn logis­tiik­ka­ter­mi­naalista asiakkaille eri puolille Suomea ja Helsingin sataman kautta muihin maihin.

JELD-WENin Vääksyn logis­tiik­ka­ter­mi­naalista Vuosaaren satamaan ajaa noin puoles­satoista tunnissa. VT12 Lahden eteläisen kehätien valmis­tumisen myötä liiken­neyhteydet ovat nopeutuneet entisestään. Se on tärkeää myös kulje­tuksista vastaavalle yhteistyökumppanille, joka mittaa tarkasti hiilijalanjälkeään.

JELD-WENin Vääksyn logis­tiik­ka­ter­mi­naalista Vuosaaren satamaan ajaa noin puoles­satoista tunnissa.

- Pyrimme kehittämään myös tuotteidemme logis­tiikkaa yhteistyössä siten, että kulje­tuksista aiheutuu mahdol­lisimman vähän päästöjä ja ympäristöhaittaa, Ruhanen jatkaa.

JELD-WENin tärkeimpiä asiakkaita ovat raken­nus­liikkeet ja rautakaupat, jotka huolehtivat kulut­ta­ja­myynnistä. Vaikka JELD-WENillä ei ole suoraa kulut­ta­jamyyntiä, tehdään kulut­tajille suunnattua brändityötä jatkuvasti.

- Digita­lisaatio on mullistanut ihmisten ostokäyttäytymisen. He etsivät inspi­raatiota sosiaa­lisessa mediassa ja tietoa netti­sivuilta, joihin mekin satsaamme. Brändin on oltava näkyvillä ja ihmisten mielissä siinä kohtaa, kun raken­taminen tai vaikka kodin sisäovien päivitys on ajankohtaista, Ruhanen kertoo.

JELD-WENin brändiin liittyy myös työnanta­ja­mie­likuvan raken­taminen. Osaavaa työvoimaa on Ruhasen mukaan ollut saatavilla riittävästi. Rekrytoivia koulutuksia on järjestetty tarpeen mukaan yhdessä TE-keskuksen kanssa.

- Ovituotanto on käsityövaltaista puusepäntyötä ja tuotan­nossamme elää vahva kisälliperinne. Yksittäisiin työtehtäviin ei ole olemassa tiettyä opintopolkua tai koulu­tusalaa, vaikka puusepänteol­lisuuden ymmärryksestä toki apua onkin. Ovien valmistuksen työtehtävät opitaan ja opetetaan kädestä pitäen, Ruhanen jatkaa.

Paikallista yhteistyötä

Tuotannon tehokkuus ja tuottavuus ovat Mauri Ruhasen mukaan kaiken A ja O, sillä kilpailu on kovaa. Ruhanen katsoo kuitenkin luottavaisin mielin tulevai­suuteen ja sanoo laittavansa hyvän kiertämään aina kun se on mahdollista. Esimerkkinä toimii yhteistyö paikallisten raaka-ainetoi­mittajien ja alihank­kijoiden kanssa.

- Aina kun globaaliin toimin­ta­malliimme sopii, hyödynnämme Lahden seudulla toimivia yhteistyökumppaneita. Suosimme kotimaisia ja mieluiten paikallisia toimittajia sekä alihank­kijoita. Jos kumppanimme toimii globaalisti, tällä voi tarjoutua mahdollisuus solmia konser­nitason yhteistyösopimus, jolloin tuotteille on hyvässä lykyssä kysyntää ympäri maailmaa, Ruhanen iloitsee.

Tj Mauri Ruhanen hymyilee osoittaen JELD-WENin sinistä ovea.Ovival­mistaja JELD-WEN Suomi Oy:n pääkonttori sijaitsee Vääksyssä, noin puolentoista tunnin päässä Helsingistä. Toimi­tus­johtaja Mauri Ruhanen korostaa, että vastuullisuus on JELD-WENille tärkeää sekä logis­tiikassa että tuotannossa ja tuotteissa.

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Helsingin yliopiston ympäristötieteen professori Heikki Setälä, Uponorin tuotehallintapäällikkö Jaana Suur-Askola ja Vesijärvisäätiön ohjelmajohtaja Heikki Mäkinen.
Lahden seudun menestystarina

Lahden seudun vesistöissä bisnespotentiaalia

Lue lisää
Marianne-karkkeja liukuhihnalla.
Lahden seudun menestystarina

Fa­zer va­lit­si Lah­den – Uut­ta ma­keis­teh­das­ta suun­ni­tel­laan Pip­po-Ku­ja­laan

Lue lisää
Yhdistelmä kuva, jossa vasemmalla biokaasulaitoksen valkoiset kupolit, keskellä CO2 kaasun talteenotoon liittyvä kompressori, oikealla Hartwallin sinisessä työtakissa ja lakissa Sami Pohjanen.
Lahden seudun menestystarina

Lahden seudulla kehitetään hiilidioksidin talteenotosta ja hyödyntämisestä kestävää liiketoimintaa

Lue lisää
close