#LahtiBusinessRegion

Kukonkoivun terminaali on Kau­kokiidon kul­jetusten solmukohta

Noin 1000 autoa, 2000 työntekijää ja lähes 3,7 miljoonaa lähetystä vuodessa. Kotimaan johtavan kulje­tusyhtiön, Kaukokiidon, kuorma-autot ja rekat ovat tuttu näky Hollolan Kukon­koivussa, jossa sijaitseva terminaali lukeutuu eteläisen Suomen vilkkaimpiin.

Vain kivenheiton päässä vuoden 2020 lopussa avautuneen Lahden eteläisen VT12 kehätien liittymästä sijaitseva Kaukokiidon Hollolan terminaali raken­nettiin nykyiselle paikalle Kukon­koivuun vuonna 2003. 

- Kartoitimme Lahti-Hollola-akselilta yrity­salueita, joista olisi hyvät kulku­yhteydet kaikkiin ilman­suuntiin, tarpeisiimme sopiva ja riittävän suuri tontti sekä maaperä, johon olisi helppo ja hyvä rakentaa. Salpausselän soraharjujen päällä oleva Kukonkoivu täytti kaikki vaatimukset, Kaukokiidon markki­noin­ti­johtaja Jarmo Lilja kertoo.

Kaukokiidon Hollolan terminaalia on jo kertaalleen laajennettu raken­tamisen jälkeen. Tällä hetkellä lämmintä termi­naa­litilaa on 3000 neliömetriä ja kylmää termi­naa­litilaa 1500 neliömetrin verran. Viiden hehtaarin tontilla raken­nusoikeutta on vielä rutkasti jäljellä.

- Mikäli Kukonkoivun toiminta kasvaa ja kehittyy nykyiseen malliin, olemme valmiita tekemään sinne lisäin­ves­tointeja, toimi­tus­johtaja Petri Angervuori kaavailee.

 

Tj Petri Angervuori huomioliivi päällä teolli­suus­hallissa.Toimi­tus­johtaja Petri Angervuori näkee Hollolassa ja Lahden seudussa vahvaa kasvu- ja kehit­tä­mis­po­ten­tiaalia Kaukokiidon liike­toi­mintojen kannalta. Yrityksen tavoitteena on kasvaa ja olla entistäkin vahvemmin oman alansa edelläkävijä.

Tehokasta logis­tiikkaa

Pääasiassa päivit­täistavara- ja tukku­kauppoja sekä paikallisia teolli­suusalan yrityksiä palve­levalla Kauko­kiidolla on Hollolassa noin 100 työntekijää. Vuonna 1953 perustetun yhtiön kulje­tuksille Hollolan Kukonkoivun terminaali on eteläisen Suomen solmukohta.

- Mikäli esimerkiksi Pohjois- tai Länsi-Suomesta tulee auto, joka on vain puoliksi täysi, se ajaa Kukon­koivuun, jossa yhdis­tellään eri ilman­suunnista tulevia kuormia ja kuljetuksia. Lahdesta eteenpäin jatketaan yhdellä autolla ja täydellä kuormalla, mikä säästää sekä kustannuksia että ympäristöä, Angervuori jatkaa.

Hollolan terminaalin palvelusäde on verrattain kapea. Kukon­koivusta lähtevien kuljetusten maantie­teellisiä rajaviivoja ovat etelässä Vantaa, lännessä Hämeenlinna, pohjoisessa Jyväskylä, idässä Mikkeli ja luoteessa Kouvola.
 
- Meillä on yhteensä 29 terminaalia ympäri Suomen. Niitä on oltava riittävän tiuhasti, sillä paikallisia asiakkaita palvelevien kuljetusten aikajänne tilauksesta toimi­tukseen on lyhyt, parhaim­millaan vain joitakin tunteja, Jarmo Lilja toteaa.

Kaukokiidon markki­noin­ti­johtaja Jarmo Lilja.Markki­noin­ti­johtaja Jarmo Lilja kertoo, että Hollolan Kukon­koivussa täyttyi Kaukokiidon vaatimukset hyvästä sijainnista, riittävän isosta tontista sekä maaperästä, jossa on hyvät edellytykset rakentaa. Uusi kehätie paransi huimasti logis­tiikkaa ja säästää ympäristöä, kun matkalta poistui kaikkiaan 24 liiken­ne­va­lo­risteystä.

Loistavat liiken­neyhteydet

Uusi Lahden eteläinen kehätie on Kauko­kiidolle pieni­muotoinen lottovoitto. 

- Onhan se nyt valtavan iso asia, että pohjoisesta, idästä ja lännestä tulevien kuljetusten matkalla on nyt peräti 24 liiken­ne­va­lo­risteystä vähemmän. Ajan lisäksi säästyy myös ympäristö, sillä jokainen raskaan ajoneuvon tekemä jarrutus ja kiihdytys tarkoittaa päästöjä taivaan tuuliin, Jarmo Lilja sanoo.

Sujuvien liiken­neyh­teyksien ja loistavan sijainnin lisäksi Lilja ja Angervuori ovat tyytyväisiä joustavaan yhteistyöhön Hollolan kunnan kanssa. 

- Teemme parhaillaan Kaukokiidon tulevan viisi­vuo­tiskauden strategiaa. Tavoitteemme on kasvaa ja olla entistäkin vahvemmin oman alamme edelläkävijä. Uskomme vahvasti ekosys­tee­mia­jatteluun, jossa työntekijät, asiakkaat ja yhteis­työ­kumppanit puhaltavat vahvasti yhteen hiileen. Hollolassa tämä ekosysteemi toimii jo hyvin ja jatkossa sen kehit­tämiseen satsataan tarpeen tullen myös inves­tointien avulla, Petri Angervuori päättää. 

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Fazerin Jarkko Arrajoki pitelee kauraöljypulloa ja Anna Nicol pitelee xylitol-purkkia. Taustalla kauraa.
Lahden seudun menestystarina

Fazer: Lahtelaista ksylitolia ja kauraöljyä maailmalle – uusia markkinoita kiertotalouden innovaatioilla

Lue lisää
Eurokankaan myyjä leikkaa kangasta.
Lahden seudun menestystarina

Eurokangas tähyää Pennalasta kansainvälisille markkinoille

Lue lisää
Harri Hvitsjo
Lahden seudun menestystarina

Lahtelaisinnovaatio nujertaa dieselbakteerin ympäristöä kunnioittaen

Lue lisää
close