Kukonkoivun terminaali on Kaukokiidon kuljetusten solmukohta
Noin 1000 autoa, 2000 työntekijää ja lähes 3,7 miljoonaa lähetystä vuodessa. Kotimaan johtavan kuljetusyhtiön, Kaukokiidon, kuorma-autot ja rekat ovat tuttu näky Hollolan Kukonkoivussa, jossa sijaitseva terminaali lukeutuu eteläisen Suomen vilkkaimpiin.
Vain kivenheiton päässä vuoden 2020 lopussa avautuneen Lahden eteläisen VT12 kehätien liittymästä sijaitseva Kaukokiidon Hollolan terminaali rakennettiin nykyiselle paikalle Kukonkoivuun vuonna 2003.
- Kartoitimme Lahti-Hollola-akselilta yritysalueita, joista olisi hyvät kulkuyhteydet kaikkiin ilmansuuntiin, tarpeisiimme sopiva ja riittävän suuri tontti sekä maaperä, johon olisi helppo ja hyvä rakentaa. Salpausselän soraharjujen päällä oleva Kukonkoivu täytti kaikki vaatimukset, Kaukokiidon markkinointijohtaja Jarmo Lilja kertoo.
Kaukokiidon Hollolan terminaalia on jo kertaalleen laajennettu rakentamisen jälkeen. Tällä hetkellä lämmintä terminaalitilaa on 3000 neliömetriä ja kylmää terminaalitilaa 1500 neliömetrin verran. Viiden hehtaarin tontilla rakennusoikeutta on vielä rutkasti jäljellä.
- Mikäli Kukonkoivun toiminta kasvaa ja kehittyy nykyiseen malliin, olemme valmiita tekemään sinne lisäinvestointeja, toimitusjohtaja Petri Angervuori kaavailee.
Tehokasta logistiikkaa
Pääasiassa päivittäistavara- ja tukkukauppoja sekä paikallisia teollisuusalan yrityksiä palvelevalla Kaukokiidolla on Hollolassa noin 100 työntekijää. Vuonna 1953 perustetun yhtiön kuljetuksille Hollolan Kukonkoivun terminaali on eteläisen Suomen solmukohta.
- Mikäli esimerkiksi Pohjois- tai Länsi-Suomesta tulee auto, joka on vain puoliksi täysi, se ajaa Kukonkoivuun, jossa yhdistellään eri ilmansuunnista tulevia kuormia ja kuljetuksia. Lahdesta eteenpäin jatketaan yhdellä autolla ja täydellä kuormalla, mikä säästää sekä kustannuksia että ympäristöä, Angervuori jatkaa.
Hollolan terminaalin palvelusäde on verrattain kapea. Kukonkoivusta lähtevien kuljetusten maantieteellisiä rajaviivoja ovat etelässä Vantaa, lännessä Hämeenlinna, pohjoisessa Jyväskylä, idässä Mikkeli ja luoteessa Kouvola.
- Meillä on yhteensä 29 terminaalia ympäri Suomen. Niitä on oltava riittävän tiuhasti, sillä paikallisia asiakkaita palvelevien kuljetusten aikajänne tilauksesta toimitukseen on lyhyt, parhaimmillaan vain joitakin tunteja, Jarmo Lilja toteaa.
Loistavat liikenneyhteydet
Uusi Lahden eteläinen kehätie on Kaukokiidolle pienimuotoinen lottovoitto.
- Onhan se nyt valtavan iso asia, että pohjoisesta, idästä ja lännestä tulevien kuljetusten matkalla on nyt peräti 24 liikennevaloristeystä vähemmän. Ajan lisäksi säästyy myös ympäristö, sillä jokainen raskaan ajoneuvon tekemä jarrutus ja kiihdytys tarkoittaa päästöjä taivaan tuuliin, Jarmo Lilja sanoo.
Sujuvien liikenneyhteyksien ja loistavan sijainnin lisäksi Lilja ja Angervuori ovat tyytyväisiä joustavaan yhteistyöhön Hollolan kunnan kanssa.
- Teemme parhaillaan Kaukokiidon tulevan viisivuotiskauden strategiaa. Tavoitteemme on kasvaa ja olla entistäkin vahvemmin oman alamme edelläkävijä. Uskomme vahvasti ekosysteemiajatteluun, jossa työntekijät, asiakkaat ja yhteistyökumppanit puhaltavat vahvasti yhteen hiileen. Hollolassa tämä ekosysteemi toimii jo hyvin ja jatkossa sen kehittämiseen satsataan tarpeen tullen myös investointien avulla, Petri Angervuori päättää.
Lisää lahden seudun menestystarinoita
Fazer: Lahtelaista ksylitolia ja kauraöljyä maailmalle – uusia markkinoita kiertotalouden innovaatioilla
Lahtelaisinnovaatio nujertaa dieselbakteerin ympäristöä kunnioittaen
KUKONKOIVU
- Kokonaisala 98 ha.
- Vapaiden, rakentamisvalmiiden tonttien pinta-ala on yhteensä noin 25 ha.
- Tonttien koot ovat noin 3 070 – 35 469 m² ja rakennusoikeus noin 1 535 – 17 735 k-m².
- Valmis kaava mahdollistaa nopeasti käyttöönotettavat, tilavat tontit. Rakentamisen voi aloittaa heti.
- Maaperä on rakentamiselle suotuisaa, kantavaa sora-aluetta.