Lahden seutu on verkkokaupan huippupaikka

15.11.2021

Logistisesti loistava sijainti ja edullinen hintataso houkuttavat uusia toimijoita

Verkkokaupan kasvu kiihtyy. USA:n markkinoilta odotetaan 50 prosentin kasvua ja Suomen markkinoiltakin jopa 40 prosentin kasvua seuraavien viiden vuoden aikana. Kasvu näkyy myös loistavan logistisen sijainnin Lahden seudulla, jonne verkkokauppayrityksiä houkuttelee sijainnin lisäksi myös varasto- ja toimitilojen sekä tonttien edullisuus. Muun muassa Tavaratalo Kärkkäinen on rakentamassa Lahteen 27 000 neliömetriä lisätilaa verkkokauppansa varastointitarpeisiin.

Kärkkäinen ilmoitti investointisuunnitelmistaan viime keväänä. Lahden Renkomäessä sijaitsevan tavaratalon myynti- ja varastointitilojen laajennus voi tuoda Lahteen muutamassa vuodessa jopa 200–300 uutta työpaikkaa. Myös huonekalu- ja sisustustuotteisiin erikoistuneen Veken keskusvarasto sijaitsee Lahdessa.

Lahden Kujalassa toimivan Alfarocin sekä 10 minuutin ajomatkan päässä Orimattilan Pennalassa sijaitsevan Postin logistiikkakeskusten kautta kulkee mittava joukko muun muassa kotimaisten huonekalu- ja vaatetusalan yritysten tuotteita.
Lahden seudulla toimivat myös kaikki Suomen merkittävimmät logistiikkayritykset, kuten DB Schenker, Kaukokiito ja Speed. Vuoden vaihteessa valmistunut Lahden eteläinen kehätie on tehnyt kuljetusreiteistä entistä sujuvampia kaikkiin ilmansuuntiin ja sujuvoittanut myös kansainvälistä vientiä.

 

Verkkokauppa Preecolla vahvaa kasvua

Postin ja DB Schenkerin kanssa tekee yhteistyötä myös lahtelaisen verkkokaupan pioneereihin lukeutuva Preeco Trading, jonka vapaa-ajan tuotteiden verkkokauppatoiminnot ja varasto sijaitsevat Lahdessa.
Oulun yliopistossa kauppatieteitä opiskellut kärköläläinen Henrik Viitala perusti yrityksen viiden ystävänsä kanssa vuonna 2010.

Säkkituolien lisäksi yritys myi alkuun muun muassa puutarhakalusteita, kasvihuoneita ja hierontapöytiä.
- Tuotenimikkeitä oli aluksi vain muutamia, nykyisin niitä on useita satoja. Preeco Tradingin liiketoiminta on kasvanut joka vuosi noin 30 prosentilla ja sen alla on nykyisin muitakin verkkokauppoja, kuten kuntosalilaitteisiin ja -varusteisiin erikoistunut Gorilla Sports sekä Freddyn vaatteita edustava Freddy Store. Omistamme osan myös muutamien muiden brändien liiketoiminnasta, Viitala kuvailee vahvassa kasvussa olevan yrityksen toimintaa.

 

Kuvassa Henrik Viita Preecosta poseeraa varastotilassa.
Preeco Tradingin yrittäjä Henrik Viitala listaa Lahden seudun eduiksi edullisen hintatason sekä logistisen sijainnin.


”Lahti on paras vaihtoehto”

Viitalan ja yhtiökumppaneiden verkkokaupat ja kaksi varastoa työllistävät tällä hetkellä 42 henkilöä ja niiden yhteen laskettu liikevaihto on noin 19 miljoonaa euroa.

Yrityksen toimisto sijaitsee Lahden keskustassa, Aleksanterinkadulla, kolmessa kerroksessa. Varastokin on vain kymmenen minuutin ajomatkan päässä, vanhan Lasitehtaan kiinteistössä. Viitala pohtii parhaillaan uutta varastointiratkaisua pieneksi jäävän Lasitehtaan varaston tilalle.
- Lahti on meille juuri sopivan kokoinen, viihtyisä, hintatasoltaan edullinen ja logistisesti paras vaihtoehto. Vuosaaren satamaan saapuvat kontit tulevat Lahteen tunnissa ja toimitukset ovat täältä nopeita kaikkialle Suomeen. Jos asiakas tilaa jonkin tuotteemme tänään, hän saa sen yleensä jo huomenna. Myös vienti Ruotsiin ja Venäjälle sujuu Lahdesta käsin jouhevasti, Viitala kertoo.

Viitala listaa Lahden seudun eduksi myös edulliset asumiskustannukset sekä osaavan työvoiman, jonka kouluttamisessa LAB-ammattikorkeakoulu ja Koulutuskeskus Salpaus tekevät hyvää työtä. –
- Olemme tehneet yhteistyötä ammattikorkeakoulun kanssa. Järjestimme muun muassa verkkokauppa-kurssin IT-opiskelijoille, jonka myötä palkkasimme osan opiskelijoista meille töihin, Viitala jatkaa.

 

Gymstickin toimituksilla kahden tunnin etumatka

Omasta Gymstick-jumppakeppi-innovaatiosta Suomen suurimmaksi kuntoilumerkiksi kasvanut lahtelainen Gymstick perusti verkkokaupan vuonna 2015.
- Perustimme verkkokaupan pienentämään liiketoiminnan riskiä, sillä viisi suurinta asiakastamme toivat tuolloin lähes 70 prosenttia liikevaihdostamme, Gymstickin verkkokauppapäällikkö Mika Lappalainen kertoo.

Kokeilumielellä startannut verkkokauppa siirrettiin vuotta myöhemmin uudelle alustalle, jonka myötä verkkokauppaliiketoiminta lähti reippaaseen kasvuun.
- Liiketoimintamme jakauma verkkokaupan, kotimaan myynnin ja viennin kesken on tällä hetkellä ihanteellinen. Verkkokauppa on tuonut liiketoimintaamme kaivatun lisäjalan, Lappalainen jatkaa.

 

Varastomme sijaitsee hyvässä paikassa kuljetusyritysten terminaaleihin nähden. Kun toimitamme tuotteitamme pääkaupunkiseudulle, ne ovat asiakkaalla yhtä nopeasti kuin jos varastomme olisi Helsingissä. -Mika Lappalainen

 


Hän kertoo verkko-ostamisen siirtyneen muutaman viime vuoden aikana tietokoneilta mobiilimaailmaan. Kun verkkokaupassa käydään pääosin puhelimella, tulee alustan olla varmatoiminen ja helppokäyttöinen. Myös ostokset halutaan kotiuttaa nopeasti.

Gymstickin tuotteiden varasto sijaitsee Lahden Nastolassa. Varastoinnissa ja logistiikassa Gymstickin pääyhteistyökumppaneina toimivat Posti ja Schenker. Ruotsin vientilogistiikasta huolehtii PostNord.
- Varastomme sijaitsee hyvässä paikassa kuljetusyritysten terminaaleihin nähden. Kun toimitamme tuotteitamme pääkaupunkiseudulle, ne ovat asiakkaalla yhtä nopeasti kuin jos varastomme olisi Helsingissä. Etelään suuntautuvissa toimituksissa emme häviä mitään, mutta kaikissa Lahdesta pohjoiseen suuntautuvissa kuljetuksissa voitamme aikaa, sillä saamme kerätä tuotteita varastolla lähes pari tuntia pidempään.

- Olemme päässeet kuljetusyritysten kanssa hyvään yhteistyöhön ja kehittäneet prosessiamme niin, että asiakas saa tuotteensa nopeasti ja tehokkaasti, Lappalainen kiittelee.
Hän kertoo Gymstickin suunnittelevan verkkokaupan laajentamista, ensin Ruotsiin ja sitten muualle Eurooppaan.
- Pohjoismaiden johtava kuntoilubrändi - se on vahva tulevaisuuden tavoitteemme, Lappalainen arvioi.

 

Kuvassa Mika Lappalainen Gymstickiltä poseeraa Gymstick-juoksumatonvieressä.
Verkkokauppapäällikkö Mika Lappalainen on tyytyväinen Gymstickin varaston sijaintiin, joka antaa etumatkaa tuotteiden keräämiseen varastolla ja mahdollistaa silti saman toimitusajan, kuin jos sijaintina olisi pääkaupunkiseutu.

 

 

VANERISTA VERKKOKAUPPATUOTTEEKSI

Koivuvanerista koruja ja sisustustuotteita valmistava lahtelainen Puine oli alun perin kolmen LAB-ammattikorkeakouluopiskelijan harjoitusyritys.
- Ostimme domainin ja rakensimme verkkokaupan itse. Tuotteita oli alkuun 15, joita varten tilasimme vanerierän, jota meillä ei kuitenkaan ollut varaa maksaa. Tilauksia tuli onneksi jo ensimmäisen viikon aikana niin paljon, että saimme lunastettua vanerin ja valmistettua tuotteet, Jasmiina Kolehmainen muistelee.

Nuori yrittäjyys -kurssin yritykselle asetetun tulorajan täyttymisen jälkeen vuoden 2017 vaihteessa Puinen tuotteiden valmistuksesta vastaava Kolehmainen päätti perustaa oikean yrityksen.
- Vuokrasin yritykselle tilat, liisasin laserleikkurin ja tein aktiivista somemarkkinointia. Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole kaduttanut, sillä liiketoiminta on ollut perustamisesta lähtien kannattavaa ja tasaisessa kasvussa.

Nykyisin Puine työllistää Kolehmaisen lisäksi kolme työntekijää, jotka vastaavat kivijalkakaupan asiakaspalvelusta ja tuotteiden valmistuksesta yhdessä hänen kanssaan.

 

Kuvassa Jasmiina Kolehmainen poseeraa Puine-tuotteidensa kanssa.
Puinen yrittäjän Jasmiina Kolehmaisen mukaan sosiaalinen media on yrityksen tärkein markkinointikanava. Somekanavissa tuotteista annettu julkinen palaute johtaa nopeasti uusiin tilauksiin.

 

Tonttupajassa ympäri vuoden

Puine-tuotteita myydään oman verkkokaupan ja Lahden Sopenkorvessa sijaitsevan myymälän lisäksi 21 eri jälleenmyyjällä ympäri Suomea sekä muutama myös Suomen rajojen ulkopuolella. Valikoimassa on noin 150 erilaista ohutviiluvanerista valmistettua sisustustuotetta. Suosituimpia ovat vaneriset kakkukoristeet, erilaiset kortit ja kyltit.
- Tuotevarastomme on hyvin pieni, sillä pääasiassa valmistamme tuotteet tilauslähtöisesti. Sosiaalinen media on tärkein markkinointikanavamme. Puinella on Instagramissa ja Facebookissa yli 15 000 seuraajaa. Kun joku on löytänyt vaikkapa hammasharjatelineemme ja kehuu sitä somessa, uusia tilauksia tulee nopeasti.

Puinen tuotteet valmistetaan Koskisen ohutviiluvanerista. Kolehmainen valmistaa tuotteet, paketoi ne ja vie paketit kotimatkalla postiin.
- Tykkään kaikesta yrittämiseen kuuluvasta tekemisestä. Meillä on täällä jatkuvasti tonttupaja käynnissä, Kolehmainen naurahtaa.

 

Teksti: Taru Schroderus    Kuvat: Panu Rissanen, IsoKuva ja Puinen Oy kuva-arkisto

 

 

Lue myös Ylen artikkeli Kärkkäinen laajentaa Renkomäessä – yhtiö arvioi verkkokaupan toimintojen tuovan jopa satoja työpaikkoja Lahteen

Jos haluat lisätietoja Lahden bisnesympäristöstä,
tutustu Lahti All Inclusive -sijoittumispalveluun! Voit kääntyä puoleemme missä asiassa tahansa! Palvelu on ilmaista eikä sido yritystänne mihinkään.
Valjastamme yrityksellenne asiantuntijatiimin, joka vastaa kysymyksiinne, tekee haluamanne selvitykset sekä sijoittumistilanteessa huolehtii käytännön asioiden sujumisesta.

 

Show Buttons
Hide Buttons