Sähköautobisnes Venäjällä vasta aluillaan – lahtelainen Kempower neuvottelee isoista markkinoista

17.12.2020

Lahtelainen Kempower on kovassa nosteessa. Korona-aikana yrityksen henkilöstömäärä on kaksinkertaistunut ja myös vienti vetää. Parhaillaan Kempower kartoittaa Venäjän sähköauto- ja latauslaitemarkkinoita.
 

– Olemme juuri voittaneet Ruotsista kaksi merkittävää projektia sähköbussien latausjärjestelmistä. Päämarkkina on nyt Pohjoismaissa, mutta Venäjän-markkinan näemme pitkän aikavälin investointina. Sinne on vaikea päästä mukaan, mutta sieltä on myös vaikea ” joutua” pois, naurahtaa myyntijohtaja Tommi Liuska.

Venäjällä hankkeen valmistelutyöt kestävät tyypillisesti pitkään, mutta niistä on myös onnistuessaan odotettavissa pitkäaikaista liiketoimintaa.

 

LADECilta valmiit verkostot

Kempower on tehnyt Lahden Seudun Kehitys LADECin kanssa yhteistyötä noin puolitoista vuotta. Yhteistyö on ollut luontevaa jatkoa aiemmille yhteisille kehittämishankkeille sisaryhtiö Kemppi Oy:n kanssa Venäjällä. Kun hitsausprojekti saatiin päätökseen, todettiin yhteisesti, että uuden lataustuotteen ympärille voisi rakentaa uuden, konsernin liiketoimintaa kehittävän projektin. Kempower suunnittelee ja valmistaa raskaan liikenteen latauslaitteiden lisäksi myös pikalatureita henkilöautoille.

Isona haasteena Venäjän pelikentän avauksessa on kielimuuri ja oikeiden ihmisten löytäminen. Juuri näihin kriittisiin haasteisiin on saatu arvokasta taklausapua LADECilta.

– LADECilla on kattavat verkostot, joista on apua myös asiakastapaamisten järjestelyissä. Keskusteluja on päästy käymään sekä Pietarissa että Tatarstanissa. Venäjällä bussiliikenteen sähköistyminen on vasta aluillaan, joten luonnollisesti myös kumppanineuvottelut ovat alkuvaiheissa, Liuska kertoo.

 

Kempower nähdään myös Venäjällä luotettavana alan toimijana. Luottamusta lisää osaltaan Kemppi Oy:n 70 vuoden historia johtavana hitsausteknologian toimittajana.

 

Venäjältä ei haeta pikavoittoja

Parhaillaan Venäjällä siis vasta pilotoidaan ja konseptoidaan eri vaihtoehtoja sähköbusseille, joten latureillekaan ei vielä hetkeen ole tarvetta. Näkemykselle kuitenkin on tarvetta juuri nyt. Ruotsin Malmö Skandinavian suurimpana latausprojektina toimii erinomaisena referenssinä Kempowerin parhaista käytännöistä myös Venäjän suuntaan.

– Tämä on paras mahdollinen vaihe olla mukana neuvotteluissa, koska näin voimme myös konsultoida asiakasta heidän omassa kehitystyössään. Asiakasta toki kiinnostaa kuulla, miksi aiemmissa projekteissa on päädytty juuri tiettyihin ratkaisuihin. Kun asiakas on jo suunnitellut oman tuotantonsa, yhteistyön aloittaminen on aina asteen vaikeampaa.

Kempower nähdään myös Venäjällä luotettavana alan toimijana. Luottamusta lisää osaltaan Kemppi Oy:n 70 vuoden historia johtavana hitsausteknologian toimittajana. Asiakkaalle on tärkeää, ettei kyseessä ole tähdenlentokumppani, joka saattaisi kadota markkinoilta vaan apua on varmasti saatavilla myös tulevaisuudessa.

Kempowerin päämarkkina-alue on Suomen rajojen ulkopuolella. Kotimaassakin toki liikenne sähköistyy, mutta pienen maan tarpeet ovat rajalliset, joten kasvua haetaan vahvasti kansainvälisistä kumppanuuksista. Liikevaihdosta noin 90 prosenttia tulee ulkomailta.

Koronatilanne on luonnollisesti hidastanut jonkin verran suunnitelmia myös Venäjän suuntaan. Koska tiedossa on koko ajan ollut, että itänaapurin luottamus voitetaan hitaasti, ei aikatauluista olla vielä lainkaan jäljessä. Sähköajoneuvon kehittäminen jo itsessään on Liuskan mukaan useamman vuoden projekti. Kempowerilla on varauduttu Venäjän markkinan suhteen ainakin 2-3 vuoden neuvotteluihin ennen kuin mahdollista kauppaa alkaa tulla.

 

Kempowerin myyntijohtaja Tommi Liuska istuu pöydän ääressä, vierellään Kempowerin sähkölatureita.
Kempowerin myyntijohtaja Tommi Liuska kiittelee LADECia kattavista verkostoista, joista on ollut apua myös asiakastapaamisten järjestelyissä.

 

Venäjän lainsäädännössä omat erikoisuutensa

Venäjän tekee haastavaksi markkina-alueeksi myös Venäjän valtion muutama vuosi sitten tekemä linjaus siitä, että maa olisi tuotannoltaan mahdollisimman omavarainen. Länsimaalaisen kilpailijan on uuden lainsäädännön myötä aiempaa vaikeampi haastaa venäläisiä toimijoita. Yhtenä ratkaisuna voisi toki olla sopimus esimerkiksi komponenttitoimituksista, jolloin loppukokoonpanon tekisi paikallisesti jokin venäläinen yritys.

Myös erilaisten yhteistyö- ja toimintamallivaihtoehtojen suhteen on LADECilta saatu arvokasta sparrausapua. Sopivin Venäjä-strategia ei välttämättä aina ole se ilmeisin, joka yrityksellä itsellään tulee ensimmäisenä mieleen.

– Luottamuksellinen yhteistyö on hyvä pohja myös valloitettaessa kansainvälisiä markkinoita, toteaa LADECin liiketoimintakehittäjä Salem Banafa, joka on ollut myös Kempowerin tukena matkalla kohti Venäjän markkinoita.

 

Teksti: Terhi Kangas | Kuvat: Anri Vuori

 

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy tukee yrityksiä kaikissa Lahden seudulle sijoittumiseen sekä yrityksen perustamiseen, kasvuun, kehi­ttämiseen ja kansainvälistymiseen lii­ttyvissä asioissa. Tutustu LADECin kansainvälistymispalveluihin TÄSTÄ.

Show Buttons
Hide Buttons