Kotimarkkina Euroopassa, koti Möysän vanhalla paloasemalla
Sarjayrittäjä Paavo Beckmanin tuorein yritys Innopipe aloitti toimintansa vuoden 2024 lopussa. Ohjelmistoyrityksen perustaminen juuri Lahteen ei ollut aluksi millään mittarilla todennäköistä, mutta lopulta ainoa vaihtoehto.
Paavo Beckman, duunariperheen poika, oli pienestä pitäen soittanut lampunjalalla ilmakitaraa. Kun isä rakensi Hollolan puolelle muuttaneen perheen omakotitaloon äänieristetyn huoneen rummuille, alkoi unelma muusikkoudesta konkretisoitua. Aloittaessaan sosiaalipedagogiikan opinnot Tampereen yliopistossa Beckmanilla olikin takanaan peruskoulu musiikkiluokilla ja opinnot konservatoriossa – sekä erinäinen määrä bändiviritelmiä.
– Yliopistolla törmäsin toiseen epäonnistuneeseen rokkitähteen ja vähän vahingossa tulimme perustaneeksi levy- ja managementyhtiö Merceedees Tuotannon, vaikkei meillä kummallakaan ollut hajuakaan yrittäjyydestä. Ostimme opintolainalla tietokoneen ja konttori oli ystäväni Jussin makuuhuoneessa. Minä olin puhuva pää ja Jussi piti huolen käytännön asioista.
Yrittäjyyden korkeakoulu Piilaaksossa
Lyhyessä ajassa yritys nousi merkittäväksi toimijaksi alalla. Heikon kielitaidon Beckman korvasi pelottomuudella ja onnistui viemään jo varhain suomalaisia yhtyeitä ulkomaille. Rahan puute sai kekseliäisyyden kukoistamaan ja kumppanukset ryhtyivät testaamaan, miten saada aikaan tuloksia ilman isompia rahallisia panoksia.
– Jälleen ilman mitään osaamista nostimme 80 eurolla nobody-bändin Suomen listaykköseksi valjastamalla fanit yhtyeen taakse. Samalla loimme faniyhteisö Mobile Backstage -kännykkäsovelluksen. Meistä tuli siis sovelluskehittäjiä – arvatenkin jälleen ilman minkäänlaista osaamista.
Sijoittuminen 10 finalistin joukkoon kansainvälisessä sovelluskilpailussa Yhdysvalloissa, ja lopulta koko kilpailun voiton nappaaminen siihen osallistuneiden suuryritysten nenän edestä, avasi Piilaakson ovet ja toi asiakkaaksi platina-artisteja ja globaaleja levy-yhtiöitä.
– Siinä missä muilla osallistujilla oli huikean hienot presentaatiot, me piirrätimme 50 eurolla rokkiaiheisen sarjakuvastripin ja minä kävin ostamassa pitchausta varten elämäni kalleimmat kengät, Beckman nauraa.
Toimittuaan jonkin aikaa Suomesta käsin Beckman päätti muuttaa Kaliforniaan. Kun viisumin saannissa oli mutkia, lähestyi hän suoraan Sonyn ja Warner Recordsin kaltaisten yhtiöiden johtajia ja pyysi näiltä kutsukirjeitä hakemuksensa liitteeksi. Piilaakso-kokemusta mies kuvaa tajunnanräjäyttäväksi. Ero kotimaiseen työskentelytapaan oli valovuosia ja hyvin pian Beckman ymmärsi, että koko ajattelumalli oli muutettava, jos mieli pärjätä.
– Eräissä kotibileissä törmäsin kilpailijamme toimitusjohtajaan ja kysyin häneltä, kuinka usein he julkaisevat uuden version sovelluksestaan. Olin melko tyytyväinen kuukausittaiseen tahtiimme, mutta halusin tietää, miten muut toimivat. Hän vastasi, että 64 kertaa kuukaudessa.
Beckman heitti saman tien romukoppaan vanhan ajattelumallin, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja vaihtoi sen ajatukseen siitä, että hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä. Siitä lähtien hän on luotsannut yrityksiään siten, että joka päivä pyritään oppimaan uutta ja muuttamaan suunnitelmia sen mukaan. Tämä johtaa Beckmanin mukaan nopeaan tekemiseen.
– Tavallaan yksinkertaista, mutta monille vaikeaa ja vaatii totaalisen kulttuurinmuutoksen yrityksessä, sillä epäonnistumisen välttäminen on meillä kaikilla dna:ssa. Olen lukenut ”The Lean Startup”-kirjan varmaan kymmenen kertaa ja suosittelen sitä kaikille. Siinä kerrotaan, miten pienillä resursseilla voidaan saada paljon tuloksia.
Mobile Backstage -yhtiö keräsi markkinoilta pääomarahoitusta ja palkkasi IBM:n Big Data -johtajan toimitusjohtajakseen. Tosin rahaa tähänkään ei ollut.
– Piilaaksossa palkat ovat jättimäisiä, eikä meillä tietenkään ollut varaa maksaa samanlaisia summia kuin IBM:llä. Kysyinkin, mitä hän olisi valmis maksamaan meille, että pääsisi meille töihin. Sopimus syntyi, Beckman virnistää.
Yhtä sopimusta Merceedees Tuotannon aikaan juuri sopimusasioihin perehtynyt mies ei ollut kuitenkaan lukenut huolellisesti – sijoitussopimusta. Kun alkuperäisten sopimusten mukaisesti tuli aika siirtää Suomen yhtiö Yhdysvaltoihin, yksi sijoittajista ei suostunut tähän, eikä siirto koskaan toteutunut. Toiminta halvaantui ja vaikka Piilaakson syke oli koukuttavaa, palasi Beckman lasten vuoksi Suomeen.
Ei koskaan enää Lahteen – paitsi loppuelämäksi
Tampereella Main Brainshakeriksi tittelöity Beckman alkoi sparrata yrityskiihdyttämön yrityksiä, loi tiedolla johtamisen startup-yritys Catapultin ja hankki sen lopulta omistukseensa. Markkinoiden analysointiin keskittynyt tiimi alkoi kehittää työkalukseen innopipe.ai-sovellusta, mutta hyvin pian suuret asiakasyritykset kuten Mercedes Benz, Continental ja Renault alkoivat myös kiinnostua sen hyödyntämisestä. Huolellisen kehitystyön jälkeen sovellus päätettiin tuotteistaa ja Catapultin tiimi siirtyi uuteen yhtiöön, joka perustettiin Lahteen 2024.
– Ennen tätä kävimme perheen kanssa asumassa vuoden verran Espanjassa ja kun palasimme takaisin, kaksi asiaa oli selvää: Haluamme radan varteen, jotta liikkuminen pääkaupunkiseudulle on sujuvaa, emmekä missään tapauksessa tule muuttamaan Lahteen. Tulimme kuitenkin jouluksi äitini luo ja vaimoni silmiin osui ilmoitus Möysän vanhan paloaseman muutoksesta asunnoiksi. Kaikki tuntui yhtäkkiä loksahtavan kohdilleen, mutta rehellisesti sanottuna itselleni oli aluksi järkytys, että muutimme Lahteen.
Hyvin pian Beckmanista kuoriutui kuitenkin Lahden kävelevä mainosmies. Työhuone löytyi Mallasjuoman laboratoriotiloista ja kun Malskin uudet tilat lopulta valmistuivat, oli selvää, että siellä myös pysytään. Ajatus tehdä Lahdesta Innopipe Globalin kotipaikka ei herättänyt aluksi suurta innostusta muissa kuin Beckmanissa, mutta hän piti päänsä.
Paavo Beckmanin ensimmäinen työhuone sijaitsi silloisella Mallasjuomalla, alkuperäisessä ja autenttisessa laboratorioympäristössä. Rosoinen miljöö tuntui omalta ja uusien tilojen valmistumisesta lähtien yritys on hyödyntänyt Malskin co-working -tiloja.
– Lahti on yrityksen narratiivin kannalta jossain määrin erottuvuustekijä verrattuna vaikkapa Helsinkiin, jossa on startupeja kolmetoista tusinassa. Ennen kaikkea halusin kuitenkin antaa tälle kaupungille jotain takaisin luomalla uutta yritystoimintaa.
Lahden Seudun Kehitys LADEC oli Beckmanin mukaan valmis auttamaan päivästä nolla alkaen. Loppuvuodesta 2024 lanseerattu yritys on saanut apua ennen kaikkea paikallisten verkostojen rakentamisessa, tiedottamisessa, rekrytoinneissa ja muissa yhteistyökuvioissa. Hyvä yritysympäristö näkyy hänen mukaansa esimerkiksi siinä, että Lahdessa on sijoittuneena enemmän perheyrityksiä kuin missään muussa kaupungissa.
Mikä sitten on paras muisto Lahdesta? Onko se lapsuudessa, liittyykö se yritystoimintaan vai onko se vielä tulossa? Nopealiikkeinen, täysin vailla pelkoa elämässään aina uuteen heittäytynyt Beckman vastaa empimättä.
– Se on tunne, jonka koin pian Lahteen muuttomme jälkeen. Minulle hyvin epätyypillinen tunne siitä, etten enää halua pois. On vaikea kuvitella, että muuttaisin enää mihinkään. Täällä on kaikki.
Innopipe.ai on lahtelainen yritys, joka tarjoaa alustan globaalin innovaatiokentän kartoittamiseen. Innovatiivisten ratkaisujen etsimisen lisäksi alustaa voidaan käyttää sekä innovaatiokentän että kattavan kilpailutilannekuvan hahmottamiseen.
Innopipe.ai hyödyntää liki neljän miljoonan kansainvälisen kasvuyhtiön tuottamaa dataa ja sen asiakkaita ovat mm. Mercedes-Benz, Continental, Konecranes, Wärtsilä ja Fortum.
Lisää lahden seudun menestystarinoita


Lahtelaistunut SansOx tarjoaa ratkaisun globaaliin vesikriisiin
