#LahtiBusinessRegion

Koti­markkina Euroopassa, koti Möysän vanhalla paloa­semalla

Sarjay­rittäjä Paavo Beckmanin tuorein yritys Innopipe aloitti toimintansa vuoden 2024 lopussa. Ohjel­mis­to­y­rityksen perus­taminen juuri Lahteen ei ollut aluksi millään mittarilla toden­näköistä, mutta lopulta ainoa vaihtoehto. 

Paavo Beckman, duuna­ri­perheen poika, oli pienestä pitäen soittanut lampun­jalalla ilmakitaraa. Kun isä rakensi Hollolan puolelle muuttaneen perheen omako­titaloon äänie­ristetyn huoneen rummuille, alkoi unelma muusik­koudesta konkre­tisoitua. Aloit­taessaan sosiaa­li­pe­da­gogiikan opinnot Tampereen yliopistossa Beckmanilla olikin takanaan peruskoulu musiik­ki­luokilla ja opinnot konser­va­toriossa – sekä erinäinen määrä bändi­vi­ritelmiä. 

– Yliopistolla törmäsin toiseen epäon­nis­tu­neeseen rokki­tähteen ja vähän vahingossa tulimme perus­taneeksi levy- ja manage­mentyhtiö Merceedees Tuotannon, vaikkei meillä kummallakaan ollut hajuakaan yrittä­jyydestä. Ostimme opinto­lainalla tietokoneen ja konttori oli ystäväni Jussin makuu­huoneessa. Minä olin puhuva pää ja Jussi piti huolen käytännön asioista.

Yrittäjyyden korkeakoulu Piilaaksossa 
 

Lyhyessä ajassa yritys nousi merkit­täväksi toimijaksi alalla. Heikon kielitaidon Beckman korvasi pelot­to­muudella ja onnistui viemään jo varhain suomalaisia yhtyeitä ulkomaille. Rahan puute sai kekse­liäisyyden kukoistamaan ja kumppanukset ryhtyivät testaamaan, miten saada aikaan tuloksia ilman isompia rahallisia panoksia.  

– Jälleen ilman mitään osaamista nostimme 80 eurolla nobody-bändin Suomen listayk­köseksi valjas­tamalla fanit yhtyeen taakse. Samalla loimme faniyhteisö Mobile Backstage -kännyk­kä­so­velluksen. Meistä tuli siis sovel­lus­ke­hittäjiä – arvatenkin jälleen ilman minkäänlaista osaamista.  

Sijoit­tuminen 10 finalistin joukkoon kansain­vä­lisessä sovel­lus­kil­pailussa Yhdys­valloissa, ja lopulta koko kilpailun voiton nappaaminen siihen osallis­tuneiden suury­ritysten nenän edestä, avasi Piilaakson ovet ja toi asiakkaaksi platina-artisteja ja globaaleja levy-yhtiöitä. 

– Siinä missä muilla osallis­tujilla oli huikean hienot presen­taatiot, me piirrätimme 50 eurolla rokkiaiheisen sarja­ku­va­stripin ja minä kävin ostamassa pitchausta varten elämäni kalleimmat kengät, Beckman nauraa. 

Toimittuaan jonkin aikaa Suomesta käsin Beckman päätti muuttaa Kaliforniaan. Kun viisumin saannissa oli mutkia, lähestyi hän suoraan Sonyn ja Warner Recordsin kaltaisten yhtiöiden johtajia ja pyysi näiltä kutsu­kirjeitä hakemuksensa liitteeksi. Piilaakso-kokemusta mies kuvaa tajun­nan­rä­jäyt­täväksi. Ero kotimaiseen työsken­te­lytapaan oli valovuosia ja hyvin pian Beckman ymmärsi, että koko ajatte­lumalli oli muutettava, jos mieli pärjätä.  

– Eräissä kotibileissä törmäsin kilpai­lijamme toimi­tus­johtajaan ja kysyin häneltä, kuinka usein he julkaisevat uuden version sovel­luk­sestaan. Olin melko tyytyväinen kuukausit­taiseen tahtiimme, mutta halusin tietää, miten muut toimivat. Hän vastasi, että 64 kertaa kuukaudessa.  

Beckman heitti saman tien romukoppaan vanhan ajatte­lumallin, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja vaihtoi sen ajatukseen siitä, että hyvin suunniteltu on vielä kokonaan tekemättä. Siitä lähtien hän on luotsannut yrityksiään siten, että joka päivä pyritään oppimaan uutta ja muuttamaan suunnitelmia sen mukaan. Tämä johtaa Beckmanin mukaan nopeaan tekemiseen. 

– Tavallaan yksin­kertaista, mutta monille vaikeaa ja vaatii totaalisen kulttuu­rin­muutoksen yrityksessä, sillä epäon­nis­tumisen välttäminen on meillä kaikilla dna:ssa. Olen lukenut ”The Lean Startup”-kirjan varmaan kymmenen kertaa ja suosittelen sitä kaikille. Siinä kerrotaan, miten pienillä resursseilla voidaan saada paljon tuloksia.  

Mobile Backstage -yhtiö keräsi markkinoilta pääoma­ra­hoitusta ja palkkasi IBM:n Big Data -johtajan toimi­tus­joh­ta­jakseen. Tosin rahaa tähänkään ei ollut. 

– Piilaaksossa palkat ovat jättimäisiä, eikä meillä tietenkään ollut varaa maksaa samanlaisia summia kuin IBM:llä. Kysyinkin, mitä hän olisi valmis maksamaan meille, että pääsisi meille töihin. Sopimus syntyi, Beckman virnistää. 

Yhtä sopimusta Merceedees Tuotannon aikaan juuri sopimus­asioihin perehtynyt mies ei ollut kuitenkaan lukenut huolel­lisesti – sijoi­tus­so­pimusta. Kun alkupe­räisten sopimusten mukaisesti tuli aika siirtää Suomen yhtiö Yhdys­valtoihin, yksi sijoit­tajista ei suostunut tähän, eikä siirto koskaan toteutunut. Toiminta halvaantui ja vaikka Piilaakson syke oli koukuttavaa, palasi Beckman lasten vuoksi Suomeen. 

Ei koskaan enää Lahteen – paitsi loppue­lämäksi 
 

Tampereella Main Brains­ha­keriksi tittelöity Beckman alkoi sparrata yritys­kiih­dyttämön yrityksiä, loi tiedolla johtamisen startup-yritys Catapultin ja hankki sen lopulta omistukseensa. Markkinoiden analy­sointiin keskittynyt tiimi alkoi kehittää työka­lukseen innopipe.ai-sovellusta, mutta hyvin pian suuret asiakas­yritykset kuten Mercedes Benz, Continental ja Renault alkoivat myös kiinnostua sen hyödyn­tä­misestä. Huolellisen kehitystyön jälkeen sovellus päätettiin tuotteistaa ja Catapultin tiimi siirtyi uuteen yhtiöön, joka perus­tettiin Lahteen 2024. 

– Ennen tätä kävimme perheen kanssa asumassa vuoden verran Espanjassa ja kun palasimme takaisin, kaksi asiaa oli selvää: Haluamme radan varteen, jotta liikkuminen pääkau­pun­ki­seudulle on sujuvaa, emmekä missään tapauksessa tule muuttamaan Lahteen. Tulimme kuitenkin jouluksi äitini luo ja vaimoni silmiin osui ilmoitus Möysän vanhan paloaseman muutoksesta asunnoiksi. Kaikki tuntui yhtäkkiä loksahtavan kohdilleen, mutta rehel­lisesti sanottuna itselleni oli aluksi järkytys, että muutimme Lahteen. 

Hyvin pian Beckmanista kuoriutui kuitenkin Lahden kävelevä mainosmies. Työhuone löytyi Mallasjuoman labora­to­rio­tiloista ja kun Malskin uudet tilat lopulta valmistuivat, oli selvää, että siellä myös pysytään. Ajatus tehdä Lahdesta Innopipe Globalin kotipaikka ei herättänyt aluksi suurta innostusta muissa kuin Beckmanissa, mutta hän piti päänsä. 

Paavo_Beckman_20250110_15.jpg

Paavo Beckmanin ensimmäinen työhuone sijaitsi silloisella Mallas­juomalla, alkupe­räisessä ja autent­tisessa labora­to­rio­ym­pä­ristössä. Rosoinen miljöö tuntui omalta ja uusien tilojen valmis­tu­misesta lähtien yritys on hyödyntänyt Malskin co-working -tiloja. 

– Lahti on yrityksen narratiivin kannalta jossain määrin erottu­vuustekijä verrattuna vaikkapa Helsinkiin, jossa on startupeja kolmetoista tusinassa. Ennen kaikkea halusin kuitenkin antaa tälle kaupungille jotain takaisin luomalla uutta yritys­toimintaa.  

Lahden Seudun Kehitys LADEC oli Beckmanin mukaan valmis auttamaan päivästä nolla alkaen. Loppu­vuodesta 2024 lanseerattu yritys on saanut apua ennen kaikkea paikallisten verkostojen raken­ta­misessa, tiedot­ta­misessa, rekry­toinneissa ja muissa yhteis­työ­ku­vioissa. Hyvä yrity­sym­päristö näkyy hänen mukaansa esimerkiksi siinä, että Lahdessa on sijoit­tuneena enemmän perhey­rityksiä kuin missään muussa kaupungissa.  

Mikä sitten on paras muisto Lahdesta? Onko se lapsuudessa, liittyykö se yritys­toi­mintaan vai onko se vielä tulossa? Nopea­liikkeinen, täysin vailla pelkoa elämässään aina uuteen heittäytynyt Beckman vastaa empimättä. 

– Se on tunne, jonka koin pian Lahteen muuttomme jälkeen. Minulle hyvin epätyy­pillinen tunne siitä, etten enää halua pois. On vaikea kuvitella, että muuttaisin enää mihinkään. Täällä on kaikki. 

 

Innopipe.ai in Brief

Innopipe.ai on lahtelainen yritys, joka tarjoaa alustan globaalin innovaa­tiokentän kartoit­tamiseen.  Innova­tiivisten ratkaisujen etsimisen lisäksi alustaa voidaan käyttää sekä innovaa­tiokentän että kattavan kilpai­lu­ti­lan­nekuvan hahmot­tamiseen.

Innopipe.ai hyödyntää liki neljän miljoonan kansain­välisen kasvuyhtiön tuottamaa dataa ja sen asiakkaita ovat mm. Mercedes-Benz, Continental, Konecranes, Wärtsilä ja Fortum. 

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Eurokankaan myyjä leikkaa kangasta.
Lahden seudun menestystarina

Eurokangas tähyää Pennalasta kansainvälisille markkinoille

Lue lisää
SansOxin Mikael Seppälä lammen rannalla, ottamassa vettä lasiin.
Lahden seudun menestystarina

Lahtelaistunut SansOx tarjoaa ratkaisun globaaliin vesikriisiin

Lue lisää
Maskileipä kuvan etualalla ja taustalla leipuri, kahtia murrettu maskileipä käsissään.
Lahden seudun menestystarina

Viljaklusteri kiertotalouden edelläkävijä – Olut­mäskistä leipää ja lämpöä

Lue lisää
close