Eurokangas tähyää Pennalasta kansainvälisille markkinoille
Eurokangas on Suomen johtava kankaiden maahantuontiin ja vähittäismyyntiin erikoistunut perheyritys. Orimattilan Pennalassa pääkonttoria ja logistiikkakeskusta pitävällä yrityksellä on ollut aina vahva visio tulevasta. Tällä hetkellä Eurokankaan tavoitteena on verkkokaupan kehittäminen ja kansainvälistyminen, jota kohti edetään perheyrityksen kolmatta sukupolvea edustavan toimitusjohtaja Daniel Wardin johdolla.
Eurokankaalle 2000-luvun alku oli voimakkaan kasvun aikaa. Vuonna 1945 perustetun yrityksen toiminta laajentui tuolloin kankaiden vähittäiskaupasta kokonaisvaltaisia palveluratkaisuja tarjoavaksi kangasasiantuntijaksi myös julkisisustamisessa. Parhaimmillaan ketjulla oli yli 30 myymälää, joista kaksi oli Ruotsissa ja yksi Virossa. Perheyritys sai lukuisia paikallisia, valtakunnallisia ja kansainvälisiäkin yrittäjäpalkintoja.
Pienestä pitäen vanhempiensa yritystoimintaa läheltä seurannut Daniel Ward valmistui tuohon aikaan kauppakorkeakoulusta, mutta ei halunnut mennä suoraan perheyritykseen töihin.
- Olen aina ollut kiinnostunut sijoittamisesta, joten hakeuduin valmistumiseni jälkeen töihin pankkiiriliikkeeseen, jossa toimin neljä vuotta osakeanalyytikkona. Vuonna 2004 tulin mukaan perheyrityksen toimintaan. Aika oli kovin erilainen kuin nyt, sillä mitään tietoja ei ollut digitaalisessa muodossa. Ensi töikseni käynnistin yrityksen digitalisoitumisprosessin ja lopetin Ruotsin ja Viron sivutoimipisteiden toiminnot. Ne olisivat vaatineet resursseja, joita meillä ei vielä tuohon aikaan ollut.
Danielin Wardin ottaessa yrityksen ohjat, myös johtaminen koki muutoksen. Ensimmäistä kertaa perheyrityksen johdossa ei ollut pariskunta. Wardin vaimo työskentelee yrityksen ulkopuolella, joten hän rakensi ympärilleen ”työperheen” ja nimitti jokaiseen Eurokankaan ydinliiketoiminta-alueeseen oman, vastuullisen johtajansa. Äiti Kaija Ward jatkoi tytäryhtiön hallituksen puheenjohtajana ja on edelleen vahvasti hengessä ja toiminnassakin mukana.
- Työperheen kanssa sparrailen työasioita ja kotona puhutaan muistakin aihepiireistä. Meillä on töissä loistavaa porukkaa ja suurin kiitos siitä, että olemme yrityksenä onnisteet toimimaan hyvin ja kannattavasti, kuuluu heille, Ward kiittelee.
Katseet kansainvälistymisessä
Eurokankaalla on tällä hetkellä Suomessa 31 myymälää, verkkokauppa sekä valtakunnallisesti toimiva yritysmyynti. Yritys satsaa liiketoiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja tähtää verkkokaupalla myös kansainvälisille markkinoille.
- Verkkokauppamme on tehty järeälle pohjalle ja sen on tarkoitus toimia kansainvälistymisen tuntosarvina. Sen kautta saamme reaaliaikaista dataa maakohtaisista toiminnoista ja myynnistä, jonka pohjalle uuden liiketoiminnan kehittäminen on helpompaa kuin 2000luvun alussa, ensimmäisen kansainvälistymisyrityksen aikana, Daniel Ward kertoo.
Eurokankaalla on noin 350 työntekijää ja sen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa vuodessa. Täyden palvelun verho- ja kangaskaupaksi itseään tituleeraava yritys omistaa myös Lahdessa toimivan kaihdintehtaan sekä Vantaalla sijaitsevan Kiskotalon, joka on erikoistunut mittojen mukaan valmistettaviin verhokiskoihin sekä sälekaihtimien komponentteihin.
- Emme puhu verkkokaupasta ja kivijaloista, vaan kuluttajamyynnistä ja yritysmyynnistä. Asiakas päättäköön, missä hän haluaa asiointinsa aloittaa ja missä päättää, Daniel Ward sanoo.
- Teemme verhot mittojen mukaan ja avaimet käteen periaatteella. Tulemme asiakkaan kotiin, otamme mitat, ompelemme verhot ja tulemme takaisin asentamaan ne paikoilleen. Pyrimme pysymään mahdollisimman ketterinä ja myymään tuotteita ja palveluja, joita asiakkaat haluavat ostaa. Haluamme myös olla yritys, joka pitää palvelustandardia yllä. Uskomme, että kuluttajat osaavat arvostaa ihmisen kanssa asioimista ja ymmärtävät, että sillä on hintansa.
Loistava logistinen sijainti
Eurokankaan keskusvarasto ja yrityksen toimitilat sijaitsevat Orimattilan Pennalassa, vastapäätä Postin jättimäistä logistiikkakeskusta. Pennalan alue sijaitsee Lahden eteläpuolella, lähellä Helsinki-Lahti-moottoritietä.
- Toimimme alun perin Lahden Saksalassa vuokratiloissa, jotka kävivät meille pieniksi. Kun ryhdyimme etsimään omia tiloja, kartoitimme laajalti Lahden ja kehyskuntien tarjontaa. Orimattila tarjosi parhaan ratkaisun, Daniel Ward kertoo.
Lahden logistinen sijainti on loistava. Tänne on helppo liikennöidä Helsingin suunnalta ja Lahden uusi eteläinen kehätie nopeuttaa kuljetuksia etenkin Tampereen suuntaan ja läntiseen Suomeen.
Joka viikko Eurokankaan Pennalan keskusvarastolta lähtevät täydennyskuljetukset 25 paikkakunnalla sijaitseviin 31 myymälään eri puolille maata. Eurokankaan yli 100 000 kankaan valikoima ostetaan mahdollisimman suoraan kankaiden tuottajilta ja se tuodaan Pennalaan pääosin kuljetusrahtina EU-alueelta. Pienempiä eriä erikoiskankaita tilataan globaalisti joka puolelta maailmaa.
- Lahden logistinen sijainti on loistava. Tänne on helppo liikennöidä Helsingin suunnalta ja Lahden uusi eteläinen kehätie nopeuttaa kuljetuksia etenkin Tampereen suuntaan ja läntiseen Suomeen. Lentoasemalle ja sieltä Pennalaan ajaa alle tunnissa, Ward sanoo.
LUT-yliopiston myynnin professuuri ilahduttaa
Daniel Ward listaa Lahden eduiksi myös hyvän työvoiman saatavuuden, pääkaupunkiseutua edullisemman hintatason sekä mainiot mahdollisuudet viihtyisään asumiseen ja elämiseen.
- Luonto, liikuntapaikat ja kulttuuritarjonta: Lahden seudulla kaikki tarpeellinen on reilun kymmenen minuutin ajomatkan etäisyydellä. Nyt kun etätyön tekemisestä on tullut uusi normaali, Lahden kannattaa pitää suurempaa ääntä itsestään etenkin pääkaupunkiseudun suuntaan. Lahti on aivan yhtä hyvä vaihtoehto Helsingin ulkopuolella asumiseen kuin muutkin kehyskunnat, jotka hyödyntävät muuttoliikettä. Täällä perusasiat ovat kunnossa ja käytettävissä olevalla rahalla saa enemmän neliöitä sekä kokonaisvaltaisesti viihtyisämpää elämää, Ward summaa.
Hän arvostaa korkealle myös Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston (LUT-yliopisto) kasvanutta koulutustarjontaa Lahdessa sekä Peikko Groupin omistajien, Paanasen perheen tekemää miljoonan euron lahjoitusta myynnin professuuriin.
- Lahden seudulla on tehty jo pitkään yritysten välistä yhteistyötä klusterimallilla, jossa tietyn alan tai teknologian parissa toimivat yritykset kootaan yhteen. Me kaupan alalla toimivat yritykset arvostaisimme sitä, että Lahti profiloituisi myös vahvana kaupanalan kaupunkina. Myynnin professuurin saaminen Lahteen on meidän näkökulmastamme aivan huikeaa sekä äärimmäisen tärkeä ja merkittävä satsaus tulevaisuuden osaajiin. Terveisiä vaan Paanasille täytyy laskea oikein polvi maahan ja nostaa hattua, sillä niin upea asia tämä heidän tekemänsä lahjoitus on, Daniel Ward myhäilee.
Eurokankaan histori:
Torin laidalta myymäläketjuksi
Eurokankaan tarina alkoi sotien jälkeen Lahden torin varrelta, nykyisissä ravintola Tryffdelin tiloissa toimineesta Torintaus- nimisestä sekatavarakaupasta.
- Vaarini ja mummuni, Saimi ja Veikko Heinonen, perustivat yrityksen vuonna 1945. Sitä ennen he työskentelivät kahdessa lahtelaisessa perheyrityksessä, vaari Luhtasella myyntimiehenä ja mummu Vaahdolla kirjanpitäjänä. Joskus perheyrityksessä työskenteleminen luo lisää perheyrittäjyyttä, Eurokankaan toimitusjohtaja Daniel Ward hymyilee.
Koska Veikko Heinosella oli hyvät kontaktit tekstiilitoimittajiin, Heinosten sekatavarakauppa erikoistui nopeasti kankaisiin.
- Mummu pyöritti taustatoimintoja ja vaari oli kauppamiehenä tavarantoimittajien suuntaan. Kumpikin heistä osallistui myös asiakaspalveluun. Liike pyöri sen verran hyvin, että he pystyivät elättämään sillä itsensä.
1960-luvulla tavaraa oli hyvin saatavilla ja kaikki mikä oli halpaa, meni hyvin kaupaksi. Kun kilpailijat tulivat Veikon kuullen tokaisseeksi, että ”se Heinosen Veikon tavara on vaan sellaista sekundaa ja palaa”, niin mies muutti yrityksen nimen Sekunda Ja Pala Ky:ksi.
- Sillä nimellä mentiin aina 80luvulle asti ja ketju kasvoi 19 liikkeeseen. Kun äitini Kaija ja miehensä CarlJohan Ward tulivat mukaan yrityksen toimintaan 70luvulla, halpakaupalla oli jo huonompi klangi. Yritykselle mietittiin vauhdikasta kasarihenkeä kuvaavaa nimeä, jollaiseksi valikoitui Superkangas, Ward jatkaa.
Perheyrityksen ensimmäinen sukupolvenvaihdos tehtiin 90-luvun taiteessa, kun mummu yllättäen kuoli.
- Vanhemmillani oli tuolloin jalostunut ajatus nykyaikaisesta kangaskaupasta ja hän perusti Eurokankaan ensin vanhan Superkankaan rinnalle. Se osoittautui nopeasti niin menestyksekkääksi, että vanha Superkangas jäi nopeasti perheyrityksen taustayhtiöksi.
Kaija Wardin aikana Eurokangas kasvoi yli 30 liikkeen palkituksi myymäläketjuksi, jolla oli myymälät myös Virossa ja Ruotsissa. Hänen poikansa Daniel Ward tuli mukaan perheyrityksen toimintaan vuonna 2004, jolloin sukupolven vaihdosta ryhdyttiin tekemään vaiheittain.
Tällä hetkellä Eurokangas on Suomen johtava kankaiden maahantuontiin ja vähittäismyyntiin erikoistunut, 75-vuotisjuhlavuottaan viettävä perheyritys, jolla on Suomessa 31 myymälää, verkkokauppa sekä valtakunnallinen yritysmyynti. Eurokangas panostaa liiketoiminnan jatkuvaan kehittämiseen ja tähtää verkkokaupalla myös kansainvälisille markkinoille. Eurokankaassa työskentelee noin 350 henkilöä ja yrityksen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa vuodessa.