#LahtiBusinessRegion
fi en language

Yrit­tä­jä­myön­teisyys ja palvelu toivat Woodion Lahteen

Woodio kasvoi ulos vanhoista toimi­ti­loistaan Helsingissä ja ryhtyi etsimään uutta sijaintia, josta käsin on tukeva ponnistaa maail­man­mark­kinoille. Paikaksi valikoitui Lahti, joka tarjosi Woodiolle avaimet-käteen-palvelua.

Kaikki lähti liikkeelle kahden kemistin innovaatiosta. Polymeerien ja puukuidun tutkimusten yhdistäminen johti aivan uudenlaisen puukom­po­siit­ti­ma­te­riaalin kehitykseen, jonka käyttökohteeksi kaavailtiin kylpy­huoneen laattoja.

– Perustajia kutkutti yhä edelleenkin risti­rii­taisena pidetty ajatus puuma­te­riaalin viemisestä kylpy­huo­neeseen. Laatta­markkina oli kuitenkin hyvin kilpailtu, joten materiaalia lähdettiin testaamaan kylpy­huo­ne­ka­lusteissa, kertoo yrityksen toimi­tus­johtaja Terja Koskenoja.

Kuutisen vuotta sitten Konalaan perus­tettiin demolaitos, jossa pieni­muotoisen valmistuksen lisäksi tutkittiin ja testattiin materiaalia, tekno­logioita, valmis­tus­tek­niikoita sekä hiottiin designia. Samana vuonna, 2019, yritys toimitti myös ensimmäisen suuremman projektinsa – 400 allasta Helsingin Valo-hotelliin.

Puukom­posiitti seilaa myös maailman merillä


Woodion brändin ytimenä on kaksi kaikkea tekemistä ohjaavaa seikkaa. Toinen niistä on design, jossa materiaalin omaleimainen ulkonäkö yhdistyy ajattomaan muotoiluun. Yhtä tärkeää on ekologisuus. Woodion tuotteet tarjoavat vastuul­lisemman vaihtoehdon perin­teiselle posliinille, jonka hiilijalanjälki on merkittävä. Jo nyt noin 50 prosenttia tuotteiden materi­aalista – hakkeesta ja hartsista – on biopohjaista, ja biohartsin osuutta pyritään kasvattamaan tuotteessa entisestään.

Tuotteiden kulut­ta­ja­myynnistä ja pienemmistä projekteista vastaavat palvelevat jälleenmyyjät, ja toisen merkittävän segmentin muodostavat isot projek­ti­kohteet kuten hotellit ja ristei­ly­alukset.  Viennin osuus on noin 30 prosenttia ja merkittävimmät markkinat ovat Iso-Britannia, Saksa ja Benelux-maat. Toimi­tus­johtaja kertoo, että tulevai­suudessa kasvua haetaan erityisesti viennistä ja sen kasvat­ta­miseksi tehdään hartiavoimin töitä.

- Ala on hyvin perinteinen ja tuotteemme on jotain niin erilaista, että vaikka materi­aalimme onkin keramiikkaa kestävämpää, vaatii todella paljon vakuuttelua, työtä ja dokumen­taatiota, jotta pää saadaan auki.


HH4A2403.jpgToimi­tus­johtaja Terja Koskenoja kertoo, että Woodion tuotteet valmistetaan Woodion kehittämästä täysin vedenkestävästä puukom­po­siitista, ja ne sopivat kotiin sekä julkisiin tiloihin.

Sijoit­tu­mis­palvelu ylitti odotukset
 

Kun Konalan tilat alkoivat muutamia vuosia sitten käydä pieneksi, alkoi Koskenoja kartoittaa vaihtoehtoja uuden tehtaan sijainnille. Vaihtoehtoisia paikkakuntia oli useita, mutta keskustelut Lahden kanssa muuttuivat hyvin nopeasti syvemmiksi.

– Lahdessa törmäsin aitoon yritysmyönteisyyteen ja mielettömään palve­lua­sen­teeseen. Viran­omaiset puhalsivat yhteen hiileen, ja apua oli tarjolla ihan joka vaiheessa. Kaikki valmis­teltiin yhden luukun taktiikalla. Se oli vakuuttavaa.

Koskenoja kertoo, että Lahdessa ymmärrettiin Woodion tarpeet lähes yhdestä puhelusta ja pyörät lähtivät pyörimään välittömästi: jo viikon kuluttua Lahden Seudun Kehitys LADECilla oli tarjolla lista erilaisista vaihtoehdoista. Tarkoi­tukseen sopivaa valmista tilaa ei Lahden alueelta löytynyt, mutta ratkaisun tarjosi uuden tuotan­totilan raken­taminen Jokimaan yrity­sa­lueelle. Uudis­ra­ken­tamisen toteutti Kiinteisteistöyhtiö Spatium Toimitilat.

– Päätös oli meidän kannaltamme helppo. On aivan eri asia päästä rakentamaan tila prosessin ehdoilla kuin tuotan­toprosessi tilan ehdoilla, toimi­tus­johtaja huomauttaa.

HH4A2185.jpg

Lahteen sijoittunut Woodio on suomalainen kylpyhuone- ja designbrändi. Woodion tuotteissa yhdistetään pohjoismaiset muotoi­lu­pe­rinteet ja kestävän bioma­teriaali-innovaation käyttö. 

Tehtaan siirtäminen uudelle paikka­kunnalle tarkoitti isoa muutosta myös henkilökunnalle. Toimi­tus­johtaja kertoo, että työntekijöille järjestettiin vuosi sitten yhdessä Lahden kaupungin kanssa kesäpäivä, jolloin tutus­tuttiin muun muassa eri asuina­lueisiin, asuntojen hintatasoon, kaupungin palveluihin ja harras­tus­mah­dol­li­suuksiin. Myöhemmin kaupunki piti myös infoti­laisuuden muuttoon päätyneille, auttoi asuntojen etsinnässä ja työpaikkojen löytämisessä muuttajien puolisoille.

– Olen aiemminkin sanonut, että Lahden tapa toimia ei ole millään muotoa tavan­omainen. Näin pitkälle vietyä henkilökohtaista apua ja tukea on työntekijöiden keskuudessa arvostettu suuresti.
 

Kaksi vuotta päätöksestä muuttoon
 

Raken­nushanke kesti noin vuoden ja koneiden asennus kuusi kuukautta. Toimi­tus­johtaja kuvaa hanketta yrityksen koko huomioiden suureksi. Uuden raken­tamisen, vanhan purkamisen ja siirtämisen sekä henkilökunnan muuton lisäksi hoidettavana oli iso nippu pieniä yksityiskohtia. Niistäkin selvittiin Lahden kaupungin ja LADECin avulla.

 

– Lahdessa törmäsin aitoon yritysmyönteisyyteen ja mielettömään palve­lua­sen­teeseen. Viran­omaiset puhalsivat yhteen hiileen, ja apua oli tarjolla ihan joka vaiheessa. Kaikki valmis­teltiin yhden luukun taktiikalla. Se oli vakuuttavaa. 


– Esimerkiksi raken­nus­lu­paprosessi oli sujuva ja turhalta odottelulta säästyttiin. Hallituksen kokouksessa keskus­telimme juuri, ettei kukaan muista vastaavaa – tehdas­hanketta, joka meni maaliin ajallaan ja alle budjetin, Koskeonja kiittelee.

Jokimaalla sijaitsevat nyt niin Woodion toimisto, tuotanto kuin labora­toriokin. Toukokuun puolivälissä eletään koneiden ylösajovaihetta, joka uskotaan saatavan valmiiksi kuun loppuun mennessä. Yrityksen strategian mukaisesti seuraavan viiden vuoden ajan keskitytään voimak­kaaseen kasvuun.

– Tavoit­teenamme on kasvaa voimakkaasti ja nostaa vuotuiset kappalemäärät nykyisestä noin kymmenestätuhannesta viiteen­kym­me­neen­tu­hanteen. Tämä vaati paljon työtä, mutta uusi tehtaamme on tärkeä etappi matkalla kohti tuota tavoitetta ja antaa puitteet sen saavut­ta­miselle. Kasvun mahdol­lis­tamisen lisäksi nykyaikaiset tilat ovat myös tärkeä tekijä uskot­tavuuden kannalta.

HH4A2445.jpg

"Olemme erittäin iloisia Woodion päätöksestä sijoittua Lahteen. Palve­lu­lu­pauksemme mukaisesti olemme kartoittaneet Woodion tarpeet ja etsineet sopivia tilavaih­toehtoja sekä tehneet selvityksiä osaajien, kumppanien ja yhteistyöverkostojen osalta.

On ollut ilo viedä asiakkaan projektia eteenpäin yhdessä Lahden kaupungin, Spatium Toimi­tilojen ja Kinos Propertyn kanssa. Emme jätä asiakasta yksin sijoit­tumisen jälkeen, vaan olemme sitoutuneet tukemaan Woodion liike­toiminnan kasvua pitkällä tähtäimellä”, kertoo Lahden Seudun Kehitys LADECin asiakkuuspäällikkö Marian Vainiomäki (kuvassa oikealla).

 

www.woodio.fi



Katso Terja Koskenojan haastattelu videolta!

 

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Rastecin toimitusjohtaja Harri Hakanen seisoo trukin vieressä.
Lahden seudun menestystarina

Rastec Sisälogistiikan historian suurin investointi: 5 miljoonaa euroa uusiin tiloihin

Lue lisää
Iloisesti hymyilevät vaaleahiuksinen nainen ja lippis-päinen mies seisomassa punaisen rakennuksen vieressä.
Lahden seudun menestystarina

Saviria Palvelukodit investoi 6,2 miljoonaa euroa Lahteen ja laajentaa toimintaansa Päijät-Hämeessä

Lue lisää
Yhdistelmä kuva, jossa vasemmalla biokaasulaitoksen valkoiset kupolit, keskellä CO2 kaasun talteenotoon liittyvä kompressori, oikealla Hartwallin sinisessä työtakissa ja lakissa Sami Pohjanen.
Lahden seudun menestystarina

Lahden seudulla kehitetään hiilidioksidin talteenotosta ja hyödyntämisestä kestävää liiketoimintaa

Lue lisää
close