#LahtiBusinessRegion
fi en language

Lah­te­lai­sin­novaatio nujertaa die­sel­bakteerin ympäristöä kun­nioittaen

Vuoden 2021 Euroopan ympäris­tö­pää­kaupunki on mitä parhain yrity­sym­päristö kunnian­hi­moisille visiö­nääreille, jotka haluavat kehittää toimialaansa rohkeasti uusia ratkaisuja etsien. Harri Hvitsjön Dieselbar on juuri tällainen yritys. Hvitsjön kehit­tämästä tekno­logiasta hyötyvät kaikki diesel­moot­toreiden varassa liikkujat.

Harri Hvitsjö on työskennellyt innovaa­tioiden parissa oikeastaan koko uransa, mutta nykyinen tuote­kehitys omassa yrityksessä liittyy täysin uuteen alueval­taukseen, johon alanvaihto vuonna 2017 johti.

– Olin työskennellyt pitkään teolli­suudessa tuote- ja laadun­ke­hi­tys­puolella, mutta olisin joutunut muuttamaan töiden perässä toiselle paikka­kunnalle. Halusin jäädä Lahteen. Näkemäni pieni tankkausauto sai alulle oman yritysidean, Hvitsjö kertoo.

Juuri tässä kaupungissa on hyvä kehittää kannattavaa liike­toimintaa, joka huomioi kaikessa ympäris­tö­nä­kökulman. Hvitsjön oma innovaatio parantaa erityisesti energia­te­hokkuutta.

Hvitsjö on nyt erityisen tyytyväinen mies. Kannatti kuunnella intuitiota ja jäädä Lahteen miettimään uusia kuvioita. Juuri tässä kaupungissa on hyvä kehittää kannattavaa liike­toimintaa, joka huomioi kaikessa ympäris­tö­nä­kökulman. Hvitsjön oma patentoitu innovaatio parantaa erityisesti energia­te­hokkuutta.

Toimi­tus­johtaja Harri Hvitsjö seisomassa ulkona suuren aluksen edessä.Dieselbar Oy:n omistaja, toimi­tus­johtaja Harri Hvitsjö toimittaa tuoretta polttoainetta nopeasti sinne missä sitä tarvitaan: venei­lijöille, raken­nus­työmaille, maanvil­je­lijöille ja muille isojen koneiden käyttäjille. Entistä enemmän Hvitsjö myös torjuu diesel­bakteerin tuottamia ongelmia. Paras tapa on tyhjentää pottoai­netankki, suodattaa diesel ja palauttaa puhdistettu diesel puhtaaseen tankkiin.

Ympäris­töys­tä­vällistä tankkaus­palvelua ja tuote­ke­hitystä

Hvitsjö sai vuonna 2017 tarvittavat luvat kuntoon ja alkoi tarjota tankkaus­palvelua veneille ja laivoille sekä työkoneille myös pohja­ve­sia­lueilla. Ideana oli toimittaa tuoretta polttoainetta nopeasti juuri sinne missä sitä tarvitaan: venei­lijöiden lisäksi siis myös raken­nus­työmaille, maanvil­je­lijöille ja muille isojen koneiden käyttäjille. Hvitsjö kuvailee Dieselbaria polttoaineiden lähikaupaksi.

Lahdesta on nopeat ja sujuvat yhteydet kaikkiin niihin suuntiin, joissa Dieselbarin palveluille on erityisesti kysyntää. Venei­lykauden aikana Hvitsjö on torstaipäivät Espoossa ja perjantait Helsingissä. Myös Päijät-Hämeen vesistöjen äärellä riittää asiakaskuntaa jopa niin, että seson­kiaikaan työpäiville kertyy reilusti pituutta.

Moni Dieselbarin asiakas kertoi tankkausten yhteydessä Hvitsjölle dieselin aiheut­tamista ongelmista. Polttoaine oli muodostanut polttoai­ne­jär­jes­telmiin tukoksia ja syöpymiä, mutta kukaan ei ollut saanut selville miksi. Pikku­pojasta asti moottoreita rakennellut ja tekniikasta kiinnostunut Hvitsjö päätti ottaa asiasta selvää. Syylliseksi osoittautui diesel­bakteeri, joka aiheuttaa biopolt­toaineessa saostumaa.

Diesel­bakteeri voi pahim­millaan estää polttoaineen pääsyn moottoriin, jolloin matkanteko voi katketa kesken kaiken avovesillä. Bakteerin saastuttama diesel on siis todellinen turval­li­suusriski.

– Uusien biodie­sel­polt­toaineiden ongelma on niistä poistettu rikki, joka toimi aiemmin luonnollisena biosidina eli mikrobien vasta-aineena estämässä mikrobien toiminnan vaikutusta. Toisaalta uusien biodieselien kyky sitoa itseensä kosteutta on monikym­men­kertainen aikai­sempiin polttoai­neisiin verrattuna, Hvitsjö kertoo.

Kosteuden tiivistyessä tankeissa tämä sitoutunut vesi ”vapautuu” ja laskeutuu niin sanotuksi vapaaksi vedeksi tankkien pohjalle. Baktee­ri­kasvusto pääsee lisääntymään ja levääntymään.

Puhdas polttoaine takaisin tankkiin

Suurin osa raskaan kaluston ja alusten tankeista on rakennettu niin, että niiden puhdis­taminen paikallaan on mahdotonta. Tankeissa ei ole kunnollisia huolto­luukkuja tai ne on asennettu paikkoihin, joista levän huolellinen poistaminen ei onnistu perinteisin menetelmin.

Diesel­bak­tee­ri­saostumaa on pystytty aiemminkin puhdistamaan, mutta juuri huonot huoltoluukut ovat vaikeuttaneet käsinpesua ja prosessi on ollut monesti työläs. Manuaa­lisessa pesussa polttoainetta on väistämättä aina päätynyt myös ongel­ma­jätteenä hävitet­täväksi.

– Nyt työ voidaan tehdä mekaa­nisesti kierrät­tämällä polttoaine suoda­tin­jär­jestelmän avulla. Laitteisto poistaa veden ja haitalliset aineet jäävät niin sanotusti haaviin, jolloin suodatettu polttoaine voidaan käyttää uudelleen, Hvitsjö kuvailee.

Puhdas polttoaine voidaan siis suodatuksen ja vedene­rotuksen jälkeen palauttaa tankkiin. Innovaatio säästää näin ympäristön lisäksi myös asiakkaan rahoja. Huuhte­lu­jär­jestelmä ei sinällään ole uusi, vaan Hvitsjö kertoo kasanneensa oman laitteiston olemassa olevien menetelmien pohjalta.

Nyt suunnitteilla on kuitenkin aivan uusi menetelmä, joka on nykyistäkin tehokkaampi ja turval­lisempi. Tälle tekno­logialle on parhaillaan haussa patent­ti­suojaus. Paten­tointiin yritys on saanut 4500 euron rahoituksen Business Finlandilta.

LADECista apua joka vaiheessa

– Suoda­tus­jär­jestelmän uudet tekniikat on jo todettu toimivaksi, joten heti kun patenttien antama suoja on voimassa, pääsemme idean kanssa päivänvaloon. Toivot­tavasti ihan pian. LADECin liike­toi­min­ta­ke­hittäjä Jukka Selin on matkan varrella moneen otteeseen ollut sparraamassa ideoita eteenpäin ja hakenut uusia proses­si­rat­kaisuja, Hvitsjö kertoo.

Selin on ottanut vastuuta erityisesti silloin, kun eteen on tullut kemian alaan liittyviä ongelmia. Esimerkiksi rajavar­tioston laivoissa hapon kestävät terästankit olivat alkaneet syöpyä. Syöpymisen aiheuttavan mikrobin synty­me­kanismin selvit­tä­miseksi Selin on tehnyt tarkkoja laskelmia yrittäjän avuksi.

Selinin LADEC-kollega Ville Uimonen taas auttoi Business Finlandin hakemuksen kanssa ja yhdessä on etsitty jatko­ra­hoi­tus­mah­dol­li­suuksia. Jos nämä kanavat aukeavat, aikoo Hvitsjö investoida seuraavaksi viennin etenemiseen.

Dieselbar Oy on erinomainen käytännön esimerkki siitä, että LADEC Lahden seudun kehitys­yhtiönä haluaa olla aktii­visesti mukana tukemassa ja kehit­tämässä ympäris­tö­in­no­vaa­tioista syntyvää kannattavaa liike­toimintaa.

Alueelle mahtuu vielä monta” Dieselbaria” tai reilusti isompaakin toimijaa liike­toi­mintaansa kehittämään – erinomaisten yhteyksien äärelle ympäris­tö­osaamisen keskittymään, jossa luotetaan vahvasti vihreään tulevai­suuteen.

Lisää lahden seudun menestystarinoita

Jollos Vauhtikarkki -pakkauksia etualalla, taustalla tuotantolinjasto
Lahden seudun menestystarina

Potential Foods rakensi Nosht Vauhtikarkkien tuotantolinjaston Hartolaan

Lue lisää
Kaksi isoa metalliputkea päällekkäin, joissa lukee valkoisella NTL.
Lahden seudun menestystarina

Ruotsalainen startup Nordic Timber Labs perustaa ensimmäisen tuotantolaitoksen Lahteen

Lue lisää
Projekti-insinöörit Katariina Kokkonen ja Stella Siitonen, toimi­tus­johtaja Ahti Koivunen ja COO Mikael Seppälä pöydän ääressä.
Lahden seudun menestystarina

FimusKraft kehittää kontteihin sijoitettavissa olevaa biokaasulaitosta – ensimmäinen tulossa Lahteen

Lue lisää
close